سرخط خبرهاسیاسی

«هنیه»: شروط خود برای مذاکره با اسرائیل درباره تبادل اسرا را به واسطه ها گفته ایم/ اقدام عربستان در بازداشت شهروندان فلسطینی مایه تأسف عمیق است

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، خبر داد که درباره معامله تبادل اسرا با اسرائیل پیغام های از واسطه ها دریافت کرده است.

میدل ایست نیوز: «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، خبر داد که درباره معامله تبادل اسرا با اسرائیل پیغام های از واسطه ها دریافت کرده است.

در دوم آوریل، «یحیی السنوار»، از سران حماس در غزه، از آمادگی این گروه برای تبادل اسرا با اسرائیل خبر داد و گفت که حماس آماده مذاکرات غیر مستقیم با اسرائیل درباره این موضوع است.

هنیه در مصاحبه با شبکه «العربی» بدون آنکه نامی از کسی بیاورد گفت که برخی طرف ها و واسطه ها با حماس تماس گرفته و درباره سقف مذاکرات حماس از وی پرسیده و وی چیزی را «که می تواند کلید واقعی این مسئله باشد» مطرح کرده است.

او افزود که کتائب قسام (شاخه نظامی حماس) 4 اسیر اسرائیلی در اختیار دارد و حماس آماده مذاکره برای تبادل اسرا است.

او همچنین تأکید کرد که ویروس کرونا زندگی اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل را تهدید می کند.

تا روز جمعه (18 آوریل) اسرائیل 12 هزار و 982 مورد ابتلا به ویروس کرونا و 152 مورد فوت براثر این ویروس را ثبت کرده است.

در 6 آوریل نیز دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، خواستار «مذاکره فوری با واسطه درباره اسرائیلی های مفقودشده در غزه» شد. این اولین بار است که اسرائیل آمادگی خود برای مذاکره درباره سرنوشت سربازان مفقود الاثر خود را اعلام می کند.

هنیه در بخش دیگری از سخنان خود به روابط حماس با عربستان سعودی پرداخت و گفت که روابط تاریخی حماس با عربستان بسیار قدرتمند بوده، «اما واقعیت آن است که اکنون با تحولات تأسف آور و دردناکی مواجهیم که خلاف همه عرف های عربی در حمایت از مسئله فلسطین بوده است».

او گفت بازداشت بیش از 60 فلسطینی در عربستان صرفا به علت حمایت آنها از مردمشان مایه تأسف عمیق است و افزود که شخصا چندین پیغام به پادشاه عربستان در این باره فرستاده و از واسطه های بین المللی هم کمک خواسته است.

حماس در ماه گذشته اعلام کرد که عربستان سعودی 62 فلسطینی ساکن عربستان را به علت آنچه «حمایت از گروه های تروریستی» خوانده شده بازداشت کرده است.

عربستان سعودی تاکنون هیچ واکنشی به این اخبار نشان نداده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا