خبر اولسیاسی

حملات تروریستی مکرر در عراق، نشانه ای از فعالیت رو به فزونی بقایای داعش

برخی شهرهای عراق، طی روزهای اخیر، شاهد حملات همزمان تروریستی بوده که می تواند نشانه ای از فعالیت مجدد داعش با سوء استفاده از بحران ویروس کرونا و شکاف امنیتی برخی مناطق و ضعف سیستم امنیتی عراق، باشد.

میدل ایست نیوز: برخی شهرهای عراق، روز شنبه 18 آوریل، شاهد سلسله حملات تروریستی به نیروهای امنینی و مناطق شهری بوده که به گفته مقامات در بغداد این حملات تروریستی که توسط داعش انجام می شود موجب مجروح شدن برخی از نظامیان و غیر نظامیان شده است.

بر اساس بیانیه های مکرر واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق، برخی حملات در استان دیالی در شرق عراق در روز گذشته از جمله: انفجار بمب، حمله مسلحانه و افنجار منزل بمب گذاری شده در نزدیکی بعقوبه، 10 زخمی برجای گذاشته که 6 نفر از آنها افراد امنیتی من جمله دو افسر که وضعیت یک نفر آنها ناپایدار است، بودند.

همزمان با این حمله، واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که دو موشک کاتیوشا در نزدیکی یک شرکت چینی عامل در زمینه انرژی در منطقه نهروان در شرق بغداد، بدون هیچ خسارتی اصابت کرد.

در کرکوک در شمال عراق نیز، مسئولان محلی گفتند که در شب جمعه، یک پلیس استان را مقتول و رها شده در جاده داقوق-طوزخورماتو پیدا کردند.

طی آخرین گزارش وزارت دفاع عراق نیز، امروز، 3 خمپاره در نزدیکی یک مقر نظامی در الرطبه استان الانبار بدون هیچ خسارتی اصابت کرد.

در خصوص افزایش حملات تروریستی در عراق، یک افسر بلند پایه در وزارت کشور عراق اظهار داشت که این وزارت، افزایش این حملات به خصوص در دو استان دیالی و کرکوک را رصد می کند.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «العربی الجدید»، توضیح داد که بقایای عناصر داعش، از شکاف امنیتی در برخی مناطق برای حملات مکرر خود سوء استفاده می کند.

این مسئول که نخواست نامش فاش شود اشاره کرد که راه حل از بین بردن این حملات، در افزایش تلاش اطلاعاتی با همکاری اهالی مناطق دارای تنش امنیتی علاوه بر اجرای عملیات های امنیتی برای کشف پناهگاه های گروه های تروریستی، نهفته است.

در همین راستا، «احمد الحمدانی»، کارشناس مسائل سیاسی عراق، بازگشت فعالیت در حال افزایش داعش را نشانه ای برای به صف شدن مجدد نیروهای داعش برای تاثیرگذاری بیشتر دانست و بیان کرد که داعش ممکن است از وضعیت فوق العاده عراق بخاطر اقدامات ویروس کرونا و کاهش تعداد نیروهای امنیتی و اعمال قانون منع آمد و شد، سوء استفاده کند و هدفش فعالیت مجدد و ارتباط گیری با عناصر متفرق خود پس از آزادسازی آخرین شهرهای اشغال شده از آنها است.

الحمدانی افزود که با وجود اینکه همه عملیات های تروریستی عبارت از، حملاتی مخفیانه و ناشناس از طریق بمب گذاری و پرتاب خمپاره است اما این حملات می تواند نشانه خطرناکی از فعالیت تروریستی داعش باشد.

وی گفت که با وجود اینکه این عملیات ها ممکن است ارتباطی با داعش نداشته باشد، اما به صورت کلی حملات در دیالی و کرکوک و دورترین نقطه غرب الانبار در یک زمان، بازنگری در همه نقشه های امنیتی و مجازات افسران مقصر را می طلبد.

پیشتر «حاکم الزاملی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، بر لزوم آغاز اصلاح سیستم امنیتی عراق تاکید کرده و گفت، برخی افسران در مقابل دریافت پول، تروریست ها را آزاد می کنند.

وی ادامه داد که پرونده امنیتی عراق پیچیده، ناقص و دارای فساد است، علاوه بر اینکه اختلاس هایی بزرگ در قرار دادهای تسلیحاتی و اطلاعاتی وجود دارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا