سرخط خبرها

واشنگتن: نسبت به فعالسازی سامانه S-400 توسط ترکیه نگرانیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نسبت به قصد ترکیه برای فعالسازی سامانه موشکی S-400 ساخت روسیه ابراز نگرانی کرد.

میدل ایست نیوز: «مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز گذشته دوشنبه، اعلام کرد که واشنگتن از برخی اخبار مبنی بر تلاش ترکیه برای فعالسازی سامانه موشکی S-400 روسیه نگران است.

این در حالی است که یک مسئول ترکیه تاکید کرد که برنامه فعالسازی این سامانه موشکی تا پایان مقابله با ویروس کرونا به تاخیر افتاد.

اورتگاس در بیانیه ای گفت: «مجددا تاکید می کنیم که قرار داد خرید S-400، موضوع بحث کنونی به موجب قانون مبارزه با دشمنان آمریکا از طریق تحریم هاست، و همچنان مانع بزرگی در روابط دوجانبه و ناتو است، ما مطمئنیم که اردوغان و مسئولان بلند پایه ترکیه موضع ما را می فهمند.»

اما مسئولان بلند پایه ترکیه روز گذشته اعلام کردند که برنامه های فعالسازی سامانه موشکی S-400 ساخت روسیه بخاطر انتشار ویروس کرونا به تاخیر افتاد.

به نظر می رسد زمانی که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که قصد فعالسازی  این سامانه موشکی را دارد، تنش ها میان ترکیه و آمریکا دو عضو ناتو بخاطر این سامانه موشکی به حد بحرانی خود رسیده است.

اما انتشار ویروس کرونا، باعث شد تا ترکیه تمام تلاش خود را صرف مبارزه با ویروس کرونا و بهبود اقتصاد خود کند امری که موجب به تاخیر افتادن فعالسازی سامانه S-400 شد.

یک مسئول ترکیه در گفتگویی با خبرگزاری «رویترز»، اعلام کرد که کشورش قصد ندارد از تصمیم خود که عامل تهدید آمریکا برای اعمال تحریم بر ترکیه بوده، عقب نشینی کند.

به نظر یک مشاور وزارت خارجه آمریکا، انتشار سامانه موشکی S-400 مشکل بزرگی برای هواپیماهای آمریکایی ایجاد خواهد کرد که می تواند بحران جدیدی میان دو کشور به وجود بیاورد.

به گفته کارشناسان تاخیر در فعالسازی سامانه موشکی S-400 وقت بیشتری به ترکیه برای بازنگری در گام های آتی خود می دهد که ممکن است بر توافق اخیر میان منافع آمریکا و ترکیه در سوریه و تاثیر اقتصادی بحران کرونا تاثیر بگذارد.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا