اقتصادیخبر اولسیاسی

مشاور «عبدالمهدی»: اعضای هیئت عراقی در مذاکرات راهبردی با ایالات متحده مشخص شده اند/ تشریح دستاوردهای دولت مستعفی در کشاورزی و صنعت

مشاور نخست وزیر عراق، در مصاحبه ای از بازنگری اساسی در لایحه بودجه عراق توسط تیمی متشکل ازجانب «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر دولت پیشبرد امور، خبر داد.

میدل ایست نیوز: «عبدالحسین الهنین»، مشاور نخست وزیر عراق، در مصاحبه ای از بازنگری اساسی در لایحه بودجه عراق توسط تیمی متشکل از جانب «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر دولت پیشبرد امور، خبر داد.

او گفت که در این لایحه برای اولین بار دو قیمت ثابت و متغیر برای نفت در نظر گرفته شده و افزود که قیمت ثابت پیشنهاد شده برای نفت در بودجه جدید 30 دلار است.

وی افزود که در لایحه جدید حقوق کارکنان به صورت پلکانی تعیین شده که عالی ترین آن در رؤسای قواست که حقوقشان 5-6 میلیون دینار تعیین شده است و پس از آن به صورت پلکانی پایین می آید.

به گفته الهنین، در دولت عادل عبدالمهدی بنیان هایی برای پیشرفت بخش هایی ازجمله کشاورزی و صنعت و انرژی انجام شد که در اولین سال آن شاهد رشد آشکار تولید در این بخش ها بودیم و افزود که نسبت موفقیت در برنامه دولت در یک سال عملکردش 76 درصد بوده که درصدی بسیار خوب است اما کسانی که از موفقیت دولت بیم داشتند با شعاردادن و جوسازی مردم را علیه دولت شوراندند و موفق هم شدند و توانستند همه برنامه های تولیدی را متوقف کنند.

او افزود که رشد اقتصادی در عراق به علت حمایت دولت از کشاورزی و صنعت به 6 درصد رسید و زمین های زیر کشت در عراق به 4 میلیون و 250 هزار هکتار رسید و قرار است به 5 میلیون هکتار برسد و دولت حمایت های بی سابقه ای از کشاورزان کرد که از همه مهم تر خرید محصولات با قیمت بالا و پرداخت فوری قیمت کالاهای خریداری شده از آنها بود.

او همچنین از افزایش 25 درصدی تولید برق در عراق و کاهش قطع برق در کشور و 24 ساعته شدن خدمات برق در برخی نقاط ازجمله بصره و نیز بهبود شبکه های توزیع خبر داد و افزود که کسانی می خواستند تظاهرات اخیر از بصره و با بهانه قطعی برق و کمبود آب شرب آغاز شود اما با تأمین برق 24 ساعته و تأمین آب شرب بهداشتی این برنامه آنها شکست خورد.

الهنین بدهی های عراق را 23 میلیارد دلار اعلام کرد که این بدهی ها شامل بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان جایکا، خسارت های جنگ کویت، و بدهی هایی به چند کشور عنوان کرد.

او گفت که دولت امریکا عملا با دیدگاه نخست وزیر عراق درباره بازنگری در حضور نیروهای امریکایی در عراق موافقت کرده و افزود که هیئت عراقی که در مذاکرات استراتژیک حاضر خواهد شد انتخاب شده که ریاست آن را معاون وزیر خارجه بر عهده دارد و نمایندگانی از ارتش و سازمان امنیت ملی و سازمان اطلاعات و دیگر دستگاه های مربوطه در آن حضور خواهند داشت.

وی تأکید کرد که عراق خواستار روابطی متعادل با همه کشورهای جهان است و اجازه سوءاستفاده از خاکش به عنوان تهدیدی علیه کشورهای دیگر را نمی دهد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا