خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

یکه‌تازی و فامیل‌بازی «نوری المالکی»؛ علت انشعاب‌ها در حزب الدعوه/سهم اندک این حزب در دولت آتی

مذاکرات تشکیل دولت جدید در عراق از کم‌رنگ‌تر شدن قابل توجه تاثیرگذاری حزب الدعوه حکایت دارد، حزبی که از سال 2005 تا 2018 میلادی قدرت سیاسی این کشور را در قبضه خود داشت.

میدل ایست نیوز: مذاکرات تشکیل دولت جدید در عراق از کم‌رنگ‌تر شدن قابل توجه تاثیرگذاری حزب الدعوه حکایت دارد، حزبی که از سال 2005 تا 2018 میلادی قدرت سیاسی این کشور را در قبضه خود داشت.

در همین رابطه، منابع نزدیک به روند مذاکرات تشکیل دولت «مصطفی الکاظمی» به روزنامه العرب خبر داده‌اند که حزب الدعوه به رهبری «نوری المالکی» تنها یک وزارتخانه در کابینه جدید خواهد داشت.

منابع مذکور افزودند: وزارتخانه‌ای که به حزب المالکی اختصاص داده شده است، جزء وزارتخانه‌های مهم یا حاکمیتی نخواهد بود، این در حالی است که دیگر گروه‌های سیاسی شیعی، سُنی و کُرد مناصب مهمی را به خود اختصاص داده اند.

منابع یاد شده اظهار داشتند: المالکی در پی نامزد کردن یکی از دامادهای خود یعنی «حسین المالکی» یا «یاسر صخیل» برای تصدی وزارتخانه مذکور است، اقدامی که موجب تعمیق بحرانی می شود که حزب الدعوه از سال 2011 میلادی با آن دست به گریبان است.

این حزب به علت اقدامات المالکی در تحمیل دامادهای خود بر این حزب در سال‌های اخیر شاهد جدایی‌ها و انشعاب‌هایی بوده است که مهمترین آن به جدایی تحت رهبری «حیدر العبادی»، نخست وزیر پیشین عراق از حزب الدعوه مربوط می‌شود، وی که در سال 2014 به نخست‌وزیری این کشور دست یافت، برای سال‌ها مسئولیت ریاست دفتر سیاسی حزب الدعوه را عهده‌دار بود اما به اختلافات با کادر رهبری این حزب و به ویژه سیاست‌های المالکی مجبور به جدایی از آن شد.

در همین ارتباط، منابع آگاه تصریح کردند که به علت فامیل‌بازی‌های المالکی و دادن نقش‌های مهم به دو داماد خود در حزب الدعوه و اکنون نیز پافشاری وی بر دادن وزارتخانه مذکور در دولت الکاظمی به یکی از دامادهای خود منجر به بروز اختلافی میان «عبدالحلیم الزهبری»، یکی از رهبران حزب الدعوه و المالکی به عنوان دبیرکل این حزب شده است.

یکی از اعضای ارشد حزب الدعوه پیشتر اعلام کرده بود شورای مرکزی حزب عملا درحال فروپاشی است چون اکثر اعضای آن یا استعفا داده اند که حاضر به شرکت در جلسات نیستند و درنتیجه المالکی درصدد برآمده که نزدیکان خود را جانشین آنها کند هرچند چنین چیزی خلاف آیین نامه داخلی حزب است.

تا چند سال پیش کسی باور نمی کرد حزب الدعوه که سالیان سال بالاترین منصب سیاسی و اجرایی را در احتکار خود داشت، اکنون تا به این سطح از قدرت فاصله بگیرد و تنها به کسب یک وزارتخانه رضایت دهد.

در این میان، طبق نظر تحلیلگران امور عراق، همزمان با مطرح شدن گروه‌های جدید در سپهر سیاسی عراق، بازگشت حزب الدعوه به قدرت دست‌کم در آینده نزدیک بسیار دور از ذهن می‌نماید.

از زمان انتخاب الکاظمی به نامزدی نخست‌وزیری عراق، نزدیکان المالکی اینگونه ترویج می کنند که وی یکی از شخصیت‌های سابق حزب الدعوه است اما الکاظمی می گوید رابطه وی با این حزب همانند دیگر گروه‌های سیاسی شیعی است و در این باره هیچ تفاوتی وجود ندارد.

منابع آگاه در این میان تاکید دارند که مشارکت حزب الدعوه در دولت الکاظمی قطعی نیست و در صورتی که المالکی بر وزارت یکی از دامادهای خود پافشاری کند، احتمال دارد این وزارتخانه را هم از دست بدهد.

حزب الدعوه یکی از شناخته شده ترین احزاب شیعی در عراق است که در سال های پایانی دهه پنجاه میلادی در قرن گذشته توسط «محمد باقر صدر» تأسیس شد. کادر نظامی این حزب پس از حمله نیروهای بعثی به برخی از شهرهای مرزی ایران در دهه هشتاد قرن پیش، در کنار ارتش ایران قرار گرفتند و به همراه آنان به مقابله با نیروهای مهاجم پرداختند.

حزب الدعوه در 13 سال گذشته توانست بر عراق حکمرانی کند. ابراهیم الجعفری در سال 2005 میلادی به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شد و پس از او نوری المالکی برای هشت سال و سپس «حیدر العبادی» نخست وزیر دولت پیشین برای 4 سال توانستند این جایگاه را در اختیار داشته باشند.

همچنین بخوانید

اشتباهات فاحش «نوری المالکی» و دردسرهای وی برای حزب الدعوه

 

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا