اقتصادیخبر اولسیاسی

کاهش شدید قیمت لیره لبنان/ حمله «دیاب» به رئیس بانک مرکزی و دفاع «الحریری»

«حسان دیاب» نخست وزیر لبنان، از عملکرد «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان به شدت انتقاد و او را به دست داشتن در «کاهش مشکوک ارزش پول ملی» متهم کرد.

میدل ایست نیوز: در موضع گیری بی سابقه، «حسان دیاب»، نخست وزیر لبنان، از عملکرد «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان، به شدت انتقاد و او را به دست داشتن در «کاهش مشکوک ارزش پول ملی» متهم کرد.

دیاب در سخنانی که پس از جلسه 5 ساعته هیئت وزیران مطرح کرد گفت که رئیس بانک مرکزی که همه اختیارات مربوط به سیاست های مالی کشور در دست اوست «به نحو غریبی عمل می کند» و افزود که «بانک مرکزی دربرابر کاهش ارزش پول ملی یا ناتوان از اقدام است یا به آن دامن می زند، دیگر ادامه سیاست پشت پرده ممکن نیست».

او از رئیس بانک مرکزی خواست که «با شفافیت عمل کند و نحوه تعاملش با مردم را تغییر دهد» و از وی خواست که واقعیت ها را با مردم در میان و پنهان کاری را کنار بگذارد.

دیاب برخی عدد و رقم ها را هم مطرح کرد و گفت که خسارت های لبنان به 7 میلیارد دلار رسیده که 3 میلیارد دلار آن در چهار هفته گذشته بوده است و تأکید کرد که دولت یک شرکت خارجی را مأمور بررسی حساب های بانک مرکزی کرده است.

او در نهایت خطاب به «آنان که برنامه انقلاب و دزدیدن اموال مردم را ریخته اند» گفت که دولت در سرکوب هرگونه اقدام برای برهم زدن ثبات پولی لبنان بسیار قاطع عمل خواهد کرد.

این سخنان پس از بحث های طولانی هیئت وزیران درباره برکناری رئیس بانک مرکزی که پیشنهاد «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان، بود مطرح شد. پیشنهادی که فقط وزرای حزب الله و جریان آزاد ملی (وابسته به رئیس جمهور) از آن حمایت کردند و وزرای حزب «امل» با آن مخالفت کردند و در نهایت باعث شد که به رأی هم گذاشته نشود.

برخی وزرا از تند شدن لحن علیه رئیس بانک مرکزی اظهار تعجب و تأکید کردند که قرار شد این موضوع به سبب اهمیت و حساسیت بسیار بالای آن با تأمل بیشتر بررسی شود. این مقامات، شدت گرفتن حملات علیه ریاض سلامه را پیغامی به وی و به طرف های خارجی و امریکایی حامی وی می دانند با این مضمون که هیچ کسی خط قرمز نیست.

اما به نظر اینان، برکناری سلامه کار آسانی نیست و کشور را که درگیر بحران های بی سابقه اقتصادی است، دچار مشکلات جدی می کند و به انزوای بین المللی لبنان دامن می زند، چون سلامه اعتبار و جایگاه بالایی در نهادهای بین المللی اقتصادی دارد.

در واکنش به اظهارات دیاب، «سعد الحریری»، رئیس جریان مستقبل لبنان، با انتقاد شدید از «حسان دیاب» او را به تلاش برای «انتقام گرفتن از مقطع پیشین» متهم کرد.

الحریری در بیانیه ای که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد تأکید کرد که «شاهد انتقام گرفتن از یک مقطع هستیم، درها را کامل باز و رئیس دولت را مسئول حمله می کنند».

او خطاب به دیاب گفت: «آفرین به تو، داری رؤیای آنها در نابود کردن نظام آزاد اقتصادی را عملی می کنی، در کاخ دولت برایت کف می زنند اما برایشان بیشتر از یک بازیچه نیستی».

الحریری در دفاع از رئیس بانک مرکزی لبنان گفت که «یک ذهنیت انقلابی می خواهد مسئولیت فروپاشی را به عهده بانک مرکزی و گروه های سیاسی مشخص بیندازد و افکار عمومی را برای این منظور ملتهب کند».

این همه در حالی است که قیمت دلار در بازار لبنان طی جهشی جنون آمیز از حدود 1650 لیره در چند ساعت به 4 هزار لیره رسید. این در حالی است که قیمت رسمی دلار در بانک مرکزی لبنان 1505 لیر است. این کاهش با هجمه های شدید توئیتری محور حزب الله ـ عون علیه رئیس بانک مرکزی همراه بود.

حملات علیه رئیس بانک مرکزی از پنجشنبه گذشته (23 آوریل) و با دو اتهام آغاز شد: نخست اینکه وی در تصمیم گیری های مالی تک روی می کند و دولت را در جریان تصمیماتش قرار نمی دهد و با خارج کردن دلار از بازار و ذخیره کردن آن در بانک مرکزی عمدا باعث کاهش ارزش پول ملی شده است. اتهام دیگر آن است که او این کار را برای تضعیف دولت مورد حمایت حزب الله و تحت فشار امریکا انجام می هد.

«غازی وزنی» وزیر دارایی لبنان نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت تأکید کرد که آنچه در بازار دلار اتفاق افتاده یک بازی سیاسی تمام عیار است.

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا