سرخط خبرهاسیاسی

رهبر جدایی طلبان جنوب یمن کیست؟

نام «عیدروس الزبیدی» استاندار سابق عدن و رئیس شورای انتقالی جنوب یمن، این روزها بیش از هر زمان با امارات پیوند خورده است.

میدل ایست نیوز: نام «عیدروس الزبیدی»، استاندار سابق عدن و رئیس شورای انتقالی جنوب یمن، این روزها بیش از هر زمان با امارات پیوند خورده است. مردم یمن او را مهره اصلی امارات در یمن می دانند و او فرمانده شبه نظامیان تابع امارات در یمن است.

نام الزبیدی در 11 مه 2017 پس از اعلام موجودیت «شورای انتقالی جنوبی» با حمایت رسمی امارات متحده عربی بر زبان ها افتاد. این شورا گروه های شبه نظامی متعددی ازجمله «الحزام الامنی» (کمربند امنیتی) را شامل می شود.

عیدروس قاسم الزبیدی زاده 1967 در روستای زبید در استان ضالع در جنوب یمن است که در دانشکده خلبانی تحصیل کرده است. او افسر نیروی هوایی یمن بود تا اینکه در 1994 به صف مبارزان برای استقلال یمن جنوبی پیوست. بعد از شکست این جنگ توسط «علی عبدالله صالح»، الزبیدی به جیبوتی گریخت.

او سپس جذب دستگاه امنیت عربستان شد و در 1996 جنبش «تقریر المصیر» (تعیین سرنوشت) را تأسیس کرد که نخستین جنبش جنوب یمن بود که علیه دولت مرکزی فعالیت مسلحانه انجام می داد. در پی چند عملیات مسلحانه الزبیدی تحت پیگرد قرار گرفت و حکم غیابی اعدام برای او صادر شد.

در سال 2000، علی عبدالله صالح عفو عمومی صادر کرد و این گونه حکم اعدام الزبیدی لغو شد و او در چارچوب احزاب «اللقاء المشترک» به فعالیت سیاسی پرداخت و دوباره راهی جنوب یمن شد.

در ژوئن 2011، الزبیدی ازسرگیری فعالیت های مسلحانه جنبش «تقریر المصیر» را اعلام کرد و هدف از این فعالیت را «آزادی مناطق اشغال شده جنوب یمن» دانست.

در پی آن، امارات که نگران منافع خود در جنوب یمن بود الزبیدی را به سمت خود جلب کرد و در سال 2014 «جنبش مقاومت جنوب» راه اندازی شد که مورد حمایت ابوظبی بود.

در دسامبر 2015، پس از ترور «جعفر محمد سعید»، استاندار عدن، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن الزبیدی را به عنوان استاندار انتخاب کرد. یک سال و نیم بعد از آن الزبیدی از این سمت برکنار و به سفارت در وزارت امور خارجه یمن منصوب شد. علت برکناری الزبیدی، نگرانی حکومت یمن از استفاده وی از مقامش برای تشکیل نیروهای شبه نظامی برای پیشبرد اهداف امارات در جدا کردن جنوب یمن بود.

در مه 2017 با اعلام موجودیت «شورای انتقالی جنوب یمن» الزبیدی به ریاست این شورا تعیین شد. دولت عبدربه منصور هادی با این شورا مخالفت کرد و با بیانیه ای رسمی تأکید کرد که این شورای مورد حمایت امارات را غیر قانونی می داند.

در سال های گذشته با کمک های امارات شورای انتقالی جنوب یمن حدود 80 هزار نیروی مسلح دارد که زیر نظر الزبیدی فعالیت می کنند.

الزبیدی میان عدن و ابوظبی در تردد است و آخرین بازدید او از ابوظبی در ماه جاری میلادی و چند ساعت پیش از شدت گرفتن حملات نیروهای تحت فرمانش به مراکز حکومتی در عدن بوده است.

او همچنین از سال 1994 روابط نزدیکی با ایران دارد. ایران در جنگ تابستان 1994 در پی حمایت از نیروهای جدایی طلب در یمن برآمد و سربازان جدایی طلبان جنوب برای درمان به ایران منتقل می شدند. الزبیدی متولی انتقال این افراد به ایران شد.

او در سال 2013 نیز از روابطش با ایران برای دیدار تعدادی از سران جدایی طلبان جنوبی از تهران وساطت کرد. او در سال 2014 رسما گفت که از ایران کمک دریافت می کند و از جنبش انصار الله که کنترل صنعاء را در دست دارد حمایت کرد.

شورای انتقالی جنوب یمن امروز (26 آوریل 2020) در بیانیه‌ای ضمن اعلام وضعیت اضطراری گفته است در عدن و دیگر استان‌های جنوبی یمن اعلام خودمختاری می‌کند.

همچنین بخوانید:

شورای انتقالی در جنوب یمن اعلام خودمختاری کرد/ مخالفت استان‌های جنوب یمن با اعلام خودمختاری

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا