خبر اولسیاسی

«حیدر العبادی» و «عدنان الزرفی» نامزدهای اصلی جانشینی «فالح الفیاض» در ریاست سازمان الحشد الشعبی/ 10 گردان حشد آماده پیوستن به تیپ های جداشده

منابع مطلع سیاسی از تلاش هایی برای کنار زدن «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی و مشاور امنیت ملی عراق، از مناصب امنیتی اش خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع سیاسی از تلاش هایی برای کنار زدن «فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی و مشاور امنیت ملی عراق از مناصب امنیتی اش خبر دادند.

یک مقام بلندپایه که نخواسته نامش فاش شود به پایگاه «العالم الجدید» گفت که «اکثر نیروهای سیاسی شیعی متمایل به برکناری الفیاض از ریاست سازمان حشد و دستگاه امنیت ملی هستند و این دو سمت میان ائتلاف های سائرون (وابسته به «سید مقتدی صدر) و نصر (وابسته به «حیدر العبادی») تقسیم شود».

این مقام تأکید کرد که همزمان با این تحول، تحرکاتی پارلمانی برای تعدیل قانون الحشد الشعبی و تنظیم عملکرد سازمان آن براساس رویکردهای ملی در حال انجام است با این هدف که از اقدامات خودسرانه  برخی گروه های حشد جلوگیری شود و آنها ملزم به حفظ هویت ملی حشد شوند.

به گفته این مقام از کسانی که نامشان برای ریاست الحشد الشعبی مطرح است «حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق و رهبر ائتلاف نصر یا «عدنان الزرفی»، رئیس فراکسیون نصر در مجلس است و احتمالا ریاست دستگاه امنیت ملی به ائتلاف سائرون سپرده می شود.

همزمان یک منبع بلندپایه دیگر تأکید کرد که جدا شدن 4 تیپ تابع عتبات از سازمان الحشد الشعبی، 10 گردان دیگر را هم تشویق کرده که تصمیمی مشابه بگیرند.

به گفته این منبع، این 10 گردان شامل گروه هایی شیعی، سنی، ایزدی، ترکمن، و شبکی می شود و علت اصلی آنها برای این تصمیم تلاش برای جلب مشروعیت ازطریق وابستگی به مرجعیت عالی شیعه و همچنین مخالفت آنها با بر عهده گرفتن ریاست ستاد حشد توسط «ابوفدک المحمداوی» است.

این منبع افزوده که این گروه ها که با فتوای مرجعیت شکل گرفته اند، وابستگی گروه های چیرگی یافته بر حشد به ایران را خلاف اهداف اصلی شکل گیری الحشد الشعبی می دانند.

این منبع تأکید کرد که تا وقتی گروه های حزب الله و سازمان بدر و عصائب اهل الحق و سرایا الخراسانی سلطه اصلی را در سازمان حشد داشته باشند، گروه های چهارگانه به حشد برنخواهند گشت.

این منبع همچنین خبر داد که گروه های جدا شده به زودی تشکیلات منسجمی خواهند ساخت و مدیریت آنها به احتمال قوی به «میثم الزیدی»، فرمانده تیپ رزمی العباس که وابسته به عتبه عباسی است برعهده خواهد گرفت.

به گفته این منبع، این اقدام این گروه ها با استقبال گسترده سیاسی و مردمی مواجه شده و به خصوص تظاهرات کنندگان از آن حمایت کرده اند.

این منبع افزود که این نیروها مخالف فعالیت های فرا مرزی نیروهای حشد هستند و معتقدند که تشکیلات فعلی حشد از هویت ملی و قوانین و عرف های سیاسی عراق خارج شده و عملا گروهی وابسته به نهادهای خارج از عراق هستند ضمن آنکه به اقداماتی مانند حمله به هیئت های دیپلماتیک خارجی و شرکت در انتخابات دست می زنند که همگی خلاف اصل وجود آنهاست.

این منبع تأکید کرد که این گروه ها معتقدند که الحشد الشعبی به هر جایگاهی رسیده به برکت فتوای مرجعیت بوده و اکنون کسانی می کوشند که از مقام قدسی مرجعیت برای گسترش نفوذ خود و تحکیم قدرت خویش در عراق و تغییر هویت حکومت عراق استفاده کنند.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا