اجتماعیسرخط خبرها

عربستان صدور حکم اعدام برای «مجرمان» زیر ۱۸ سال را ممنوع کرد

عربستان برای مجازات‌هایی که توسط افراد زیر سن قانونی انجام می‌شود، مجازات حداکثر ۱۰ سال حبس در بازداشتگاه‌های نوجوانان صادر خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: در عربستان دیگر مجازات اعدام برای افرادی که در زیر سن قانونی مرتکب جرم شده باشند، صادر نمی‌شود. این تصمیم از سوی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اتخاذ شده است؛ دو روز پیش از این نیز مجازات شلاق در این کشور لغو شد.

در بیانیه‌ای که روز یکشنبه از سوی کمیسیون حقوق بشر عربستان منتشر شد، آمده است که بر اساس این حکم سلطنتی، از این به بعد برای مجازات‌هایی که توسط افراد زیر سن قانونی انجام می‌شود، مجازات حداکثر ۱۰ سال حبس در بازداشتگاه‌های نوجوانان صادر خواهد شد. با این وجود در این فرمان تاکید شده که احکام پرونده‌های مرتبط با تروریسمِ افراد زیر سن قانونی متفاوت خواهد بود.

«عواد العواد»، رئیس این کمیسیون دولتی اعلام کرد: «این فرمان به ما کمک می‌کند تا قانون مجازات مدرن‌تری داشته باشیم و نشان دهندۀ تعهد این پادشاهی برای انجام اصلاحات اساسی است.»

اگرچه در این بیانیه تاریخ اجرایی شدن این فرمان مشخص نشده اما انتظار می‌رود با صدور آن، مجازات اعدامی که برای دست‌کم شش مرد شیعۀ این کشور که در زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشتند محکوم به اعدام شده بودند، لغو شود.

یکی از این محکومین «علی النمر»، جوان عربستانی است که در زمانی که تنها ۱۷ سال داشت به دلیل شرکت در اعتراضات ضددولتی دستگیر و محاکمه شد. در این کشور شرکت در اعترضات ضددولتی و نافرمانی از حکومت جزو فعالیت‌های مرتبط با تروریسم تعریف شده است.

مجازات اعدام کودکان تا کنون در حالی در این کشور اجرا می‌شد که عربستان عضو کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل بود و بر اساس این کنوانسون، مجازات اعدام نباید برای جرائمی که توسط افراد زیر سن قانونی انجام شده صادر شود.

بنا بر اعلام عفو بین‌الملل تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۸۴ نفر در پادشاهی سعودی اعدام شده‌اند که دست‌کم یکی از آنها در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته است. عبدالکریم الهواج در زمان دستگیری تنها ۱۶ سال سن داشت و به دلیل شرکت در اعتراضات در مناطق شیعه‌نشین، محکوم به اعدام شد.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا