اجتماعیخبر اول

وزیر بهداشت عراق: انتظار داشتم ایرانی ها خودشان در بستن مرز پیش قدم شوند/از حمایت های مرجعیت عالی تشکر می کنم

وزیر بهداشت و محیط زیست عراق، از جزئیات اعتراض ایران به تصمیم عراق برای بستن مرزهایش با ایران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

میدل ایست نیوز: «جعفر علاوی»، وزیر بهداشت و محیط زیست عراق، از جزئیات اعتراض ایران به تصمیم عراق برای بستن مرزهایش با ایران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

او در مصاحبه با روزنامه «الزمان» چاپ بغداد، گفت که همزمان با شدت گرفتن بحران کرونا در ایران ناچار شده است که به دولت عراق درباره ضرورت احتیاط شدید در تردد مرزی هشدار بدهد به خصوص که ایران و عراق 1200 کیلومتر مرز دارند و تردد از این مرزها به هر دو صورت قانونی و قاچاق وجود دارد.

وی تأکید کرد که وضعیت برای وی در مقام وزیر بهداشت مسئولیت های سنگینی در پی داشته به خصوص که زیرساخت های بهداشتی عراق بسیار ضعیف است و براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در رتبه 176 جای دارد در حالی که ایران حدود صد رتبه بالاتر از عراق در رتبه 80 است، ضمن اینکه از ثبات امنیتی و مالی بهتری نسبت به عراق برخوردار است.

او گفت که وقتی تصمیم قاطع برای بسته شدن مرزها گرفته شد «ایرانی ها دلخور شدند و چند بار به دیدن من آمدند و هر بار گفتم که این تصمیم را شما باید قبل از عراق می گرفتید، چون موضوع انسانی است و اینطور نیست که من مسئله ای با ایران داشته باشم».

علاوی افزود که امیدوار بوده پیشنهاد بستن مرزها از جانب ایران مطرح شود، چنانکه ترکیه این کار را کرد ضمن اینکه دیگر کشورهای همسایه، یعنی عربستان و اردن و کویت به محض درخواست عراق با آن موافقت کردند و مرزهایشان را بستند.

وی گفت که احتمالا نزدیکی اجتماعی ایران و عراق باعث دشوار شدن بستن مرزها شده و افزود که «سرزنش ها و فشارهای بسیاری را تحمل کرده اما مرز را بسته نگه داشته است».

او همچنین از دیدارش با «شیخ عبدالمهدی الکربلایی»، نماینده مرجعیت عالی شیعه در عراق، برای تعطیل کردن زیارت شهادت امام کاظم (ع) خبر داد و گفت که در این دیدار رسما گفته است که بدون کمک روحانیون هیچ کاری برای جلوگیری از شیوع ویروس نمی تواند بکند.

او افزود که لازم می داند که از مرجعیت عالی شیعه بابت حمایتش از تدابیر وزارت بهداشت تقدیر و تشکر کند.

علاوی همچنین از کمک های مالی تأثیرگذار کویت و ایالات متحده و تعدادی از بانک های عراقی به عراق برای مبارزه با این ویروس خبر داد و از آنها تشکر کرد.

منبع
الزمان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا