اقتصادیخبر اول

پشت پرده اختلافات بشار اسد و رامی مخلوف و نقش روسیه

دولت سوریه به ندای تظلم خواهی «رامی مخلوف» از شاخص ترین فعالان اقتصادی سوریه پاسخ داد و گفت: دریافت این اموال حق دولت سوریه است.

میدل ایست نیوز: دولت سوریه به ندای تظلم خواهی «رامی مخلوف»، از شاخص ترین فعالان اقتصادی سوریه و فامیل نزدیک رئیس جمهور این کشور، اینگونه پاسخ داد که «دریافت این اموال حق دولت سوریه» است.

«سازمان نظارت بر ارتباطات و پست» در سوریه در اولین واکنش رسمی به ویدئوی منتشرشده از رامی مخلوف با صدور بیانیه ای تأکید کرد که  دریافت این اموال از شرکت «سرتل»، که مالک آن مخلوف است، به حقوق دولت از درآمدها مربوط می شود.

منابع آگاه در سوریه خبر داده اند که اکنون که رامی مخلوف اختلافات را علنی کرده است، دولت بشار اسد واکنش شدیدی به پیغام ویدئویی رامی مخلوف نشان خواهد داد و اجازه این نحوه رویارویی با نظام را نخواهد داد.

به گفته این منابع، پیش از این نیز بشار اسد واکنش تندی به کسانی که درصدد افشاگری برآمده بودند نشان داده بود.

این منابع تأکید کرده اند که پیغام مخلوف به معنای «بیرون پریدن نظام براساس توصیه های خارجی» برداشت می شود به خصوص که مخلوف تاکنون چندبار خواستار دیدار اسد شده اما او این درخواست ها را رد کرده است.

به گفته منابع بلندپایه، «راز این تنش» به نقش سوریه مربوط می شود که مذاکرات سیاسی محرمانه پدر و برادر رامی مخلوف را که در مسکو به سر می برند به حکومت سوریه منتقل کرده است.

به گفته این منابع، موضوع را نمی توان اختلافی مالی دانست و آنچه از اختلاف 100 میلیون دلاری آنها گفته می شود دربرابر اموال کلانی که در حساب های مشترک مخلوف با خانواده اسد بوده و هست چندان چیزی به نظر نمی آید.

به لحاظ تاریخی، پدر رامی مخلوف حسابدار فرودگاه دمشق بود که بعد از به قدرت رسیدن حافظ اسد، وارد فعالیت های گسترده مالی و رئیس چند بانک شد و در سوریه از وی به مرد 10 درصدی یاد می شود، در اشاره به اینکه 10 درصد همه معامله ها به وی تعلق می گیرد.

یک مقام بلندپایه سوریه ای تأکید می کند که نقطه آغاز اختلافات ارسال مذاکرات محرمانه مخلوف به بشار اسد توسط روس ها بوده و می افزاید که این موضوع به برنامه های مخلوف برای دوران بعد از بشار اسد مربوط می شود.

به گفته این مقام سوریه ی، روسیه که اخیرا انتقادات شدیدی را علیه فساد در دولت اسد مطرح کرده، می خواهد از این طریق دولت سوریه را به اصلاحات اقتصادی وادارد چون حجم بالای فساد مالی در سوریه مانعی دربرابر برنامه های اقتصادی روسیه در این کشور است.

این مقام تأکید می کند که مخلوف در جامعه علویان سوریه به عنوان یک فرد اهل خیر و بسیار معتبر شناخته می شود که چند مؤسسه خیریه دارد که به فقرا کمک های بسیار می کند و اختلاف او با اسد قطعا در جامعه علویان سوریه تأثیر منفی خواهد داشت.

به گفته این مقام، در میانه این اختلافات، اسماء اسد، همسر بشار اسد، نیز از خلأ پیش آمده استفاده کرده و برخی نزدیکان و بستگان خود را وارد برخی عرصه های اقتصادی و مالی کرده است.

در میان مردم سوریه این شایعه به شدت رواج یافته که قرار است مهند الدباغ، پسرخاله اسماء اسد، جانشین مخلوف در سرمایه گذاری و اداره اموال خاندان اسد شود. این مقام آگاه تأکید می کند که تردیدی نیست که خاندان اسد در پی به میان آوردن افراد تازه ایی هستند و بستگان اسماء اسد مورد اعتماد خاندان اسد هستند.

«سازمان نظارت بر ارتباطات و پست» در بیانیه پیش گفته خود تأکید کرد که «تلاش ها برای تشویش اذهان عمومی» از عزم این نهاد برای گرفتن اموال بیت المال نخواهد کاست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا