اقتصادیخبر اول

الاخبار از فساد بزرگ مالی متهمان عراقی و لبنانی خبر داد/ «محمد الحلبوسی» یکی از طرف های این فساد بزرگ مالی است

روزنامه الاخبار لبنان پرونده فساد بزرگ مالی در عراق و دست داشتن برخی شخصیت های مهم عراقی از جمله محمد الحلبوسی را در آن فاش کرد.

میدل ایست نیوز: روزنامه لبنانی «الاخبار»، از یک پرونده بزرگ فاسد در بغداد و دست داشتن شخصیت های عراقی و لبنانی در آن خبر داد.

به گفته برخی منابع در دستگاه قضایی عراق، قراردادی به مبلغ 34 میلیون دلار میان وزارت آموزش عراق و شرکت «ارض الوطن» در سال 2019 امضا شده است.

مقر این شرکت در بغداد پایتخت عراق و متعلق به «کریم تحسین الخیاط»، «بشیر الخشن» و «ریچارد صلیبا» تاجران لبنانی است.

این شرکت که در زمینه خدمات درمانی و بیمه کارمندان وزارت آموزش عراق فعالیت دارد هزینه قرارداد خود را از حقوق کارمندان این وزارت تامین می کند.

به گزارش روزنامه الاخبار، بر اساس تحقیقات اولیه 34 میلیون دلار هزینه قرار داد در میان افراد عراقی و لبنانی تقسیم شد.

بر اساس تحقیقات اولیه و به گفته برخی منابع در دستگاه قضایی عراق، 16 میلیون دلار به «مثنی السامرائی»، نماینده پارلمان، 3 میلیون به «سهی العلی» وزیر آموزش، 11 میلیون به «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان و «محمد الکربولی» نماینده پارلمان و 5 میلیون به شرکت ارض الوطن بدون هیچ گونه ارائه خدمتی داده شده است.

این تقسیم اموال در میان افراد مذکور تا قبل از ماه فوریه فساد محسوب نمی شد چرا که توافق سیاسی در میان الحلبوسی و الکربولی و السامرائی وجود داشت اما پس از اختلاف اخیر در ائتلاف پارلمانی به ریاست الحلبوسی آشکار شد.

این اختلاف سیاسی یکی از پرونده های بزرگ فساد در کشور عراق را نمایان کرد؛ به گفته منابع قضایی این شرکت هیچ وجود خارجی ندارد و تمام قراردادهای آن غیر منطقی است و با هدف جمع نامشروع ثروت یا همان دزدی انجام می شد.

این در حالی است که برخی منابع مرتبط با این شرکت، این شرکت را حقیقی و با 20 سال فعالیت در عراق دانستند.

بر اساس اطلاعاتی از روزنامه الاخبار دستگاه قضایی عراق حکم جلب الخیاط و الخشن را صادر کرده است و در حال حاضر برای پیگیری آنها از طریق پلیس اینترپول تلاش می کند.

گفتنی است که این شرکت طی هفته های اخیر قرار داد خود با وزارت آموزش را فسخ کرده و مبلغ 25 میلیون دلار از اصل 34 میلیون دلار را بازگردانده است.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا