خبر اولسیاسی

عضو شاخص ائتلاف «القوی العراقیه» از نامزدهای نهایی وزارت دفاع و کشور و موعد برگزاری جلسه رأی اعتماد خبر داد

«محمد الکربولی» گفت که اکثر اعضای دولت الکاظمی از چهره های غیر سیاسی و غیر جناحی تشکیل شده اند هرچند برخی از نامزدها از حمایت سیاسی برخوردار هستند.

میدل ایست نیوز: «محمد الکربولی»، از سران ائتلاف القوی العراقیه (به ریاست محمد الحلبوسی) خبر داد که مذاکراتی فشرده در آخرین ساعات پیش از معرفی رسمی کابینه «مصطفی الکاظمی» به مجلس در جریان است و گفت که قرار است جلسه رأی اعتماد روز سه شنبه برگزار شود.

او گفت که اکثر اعضای دولت الکاظمی از چهره های غیر سیاسی و غیر جناحی تشکیل شده اند هرچند برخی از نامزدها از حمایت سیاسی برخوردار هستند. وی افزود که برخی تشکل های سیاسی از آغاز کار در مسیر الکاظمی مانع تراشی کردند و اکنون نیز می کوشند که برای وی مشکل درست کنند.

الکربولی درباره اختلافات بر سر وزیر دارایی گفت که موضوع نه شخص وزیر نامزدشده ازجانب حزب دموکرات که سازوکار معرفی وی است و افزود که کردها اصرار دارند که حضوری سیاسی در دولت داشته باشند و می خواهند که «فؤاد حسین» یا در مقام وزیر امور خارجه یا وزیر دارایی در دولت حضور داشته باشد.

او همچنین خبر داد که ائتلاف القوی العراقیه برای هر یک از وزارتخانه هایی که سهمش از دولت است 6 نامزد معرفی کرده و انتخاب در میان یکی از آنها را به الکاظمی واگذار کرده اما الکاظمی هیچ یک از آنها را نپذیرفته است و ائتلاف القوی نیز اعتراضی به این موضوع ندارد.

او تأکید کرد که ائتلاف القوی نماینده اهل سنت عراق است و 6 وزارتخانه دفاع، جوانان، آموزش، صنعت، بازرگانی، و برنامه ریزی سهم این ائتلاف است.

به گفته الکربولی در وزارت دفاع رقابت میان «فیصل الجربا» و «جمعه عناد» بود که در نهایت بر سر شخص دوم توافق شد ضمن آنکه نامزد مورد توافق در وزارت کشور «عثمان الغانمی»، رئیس ستاد کل ارتش عراق، است.

او همچنین گفت که نامزد این ائتلاف برای معاونت نخست وزیر نیز «محمد تمیم» است.

الکربولی تأکید کرد که الکاظمی آماده حضور در مجلس در روز سه شنبه است هرچند حق دارد که جلسه را به تعویق بیندازد و افزود که این احتمال هست که چند تن از وزرای معرفی شده رأی نیاورند.

او افزود که ائتلاف القوی مصطفی الکاظمی را فردی مناسب برای پایان دادن به بحران های عراق و فردی غیر فرقه ای و دارای تصوری درست از وضعیت و چالش های کشور می داند.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا