اقتصادیخبر اولسیاسی

کرونا؛ اقتصاد بحرین را به کمک های همسایگان نیازمندتر می کند

شاید بحرین بتواند با دریافت کمک از همسایگان اقتصاد خود را کنترل کند، اما معلوم نیست که این بار همسایگان بحرین امکانات کمک فوری را به آن داشته باشند.

میدل ایست نیوز: مقامات بانکی و تحلیلگران اقتصادی می گویند که اقتصاد بحرین در آینده نزدیک به کمک های بیشتری ازجانب همسایگان خلیجی خود نیاز خواهد داشت.

بحرین که حجم بدهی هایش در رتبه بندی های اعتبار جهان خطرناک دانسته شده، در سال 2018 یک بسته حمایتی به مبلغ 10 میلیارد دلار طی 5 سال از عربستان و کویت و امارات دریافت کرد تا اعتبارات لازم برای اصلاحات اقتصادی را تأمین کند.

اما بحرین، کشوری کوچک با ذخایر نفتی اندک با کاهش قیمت نفت به زیر 30 دلار نیازمند حمایت های بیشتری برای تأمین هزینه های خود در سال 2020 است. بحرین روزانه 300 هزار بشکه نفت تولید می کند، اما درآمدهای نفتی اصلی ترین منبع درآمد دولت است.

بحرین در ماه مارس از یک بسته حمایتی به ارزش 11 میلیارد دلار خبر داد که شامل توزیع 570 میلیون دلار برای کارکنان بخش خصوصی جهت کاهش پیامدهای شیوع کرونا بر معیشت مردم بود.

براساس برآوردهای صندوق بین المللی پول کسری بودجه بحرین در سال جاری به 15.7 درصد تولید ناخالص داخلی می رسد. این در حالی است که کسری بودجه بحرین در 2019 معادل 10.6 درصد بود.

یک کارشناس اقتصاد خلیج تأکید می کند که اگر بحرین بتواند از همسایگان خود کمک دریافت کند شاید بتواند اقتصاد خود را کنترل کند، اما معلوم نیست که این بار همسایگان بحرین امکانات کمک فوری را به آن داشته باشند.

بحرین ضعیف ترین اقتصاد شورای همکاری را دارد اما عربستان و امارات در سال های گذشته با هدف حفظ ثبات این کشور از آن حمایت سیاسی و اقتصادی کرده اند.

بحرین که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکاست، گرفتار نارضایتی اکثریت شیعی شهروندانش از حکومت اقلیت اهل سنت است و البته در این باره مانند عربستان، ایران را به تحریک شیعیان متهم می کند. اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده است.

«تابی الز»، کارشناس اقتصادی، می گوید که اهمیت راهبردی بحرین و کوچک بودن ضامن ادامه کمک های متحدان خلیجی به آن است. اما این بار منامه باید بسته های حمایتی را سریع تر پرداخت کند.

وزار دارایی بحرین تأکید کرد که اقداماتی را برای کاهش هزینه ها آغاز کرده که از جمله شامل کاهش 30 درصدی بودجه وزارتخانه ها و تعویق پروژه های بزرگ زیرساختی می شود.

این وزارتخانه افزوده که بحرین می خواهد دو بار اوراق قرضه را عرضه کند. به گفته منابع بانکی، بحرین 2 میلیارد دلار کمک دریافت کرده تا بتواند 1.2 میلیارد دلار بدهی اوراق قرضه پیشین را که موعدشان در ماه مارس است پرداخت کند.

این منابع تأکید کرده اند که برای نهایی شدن این کمک لازم است بحرین از بانک های داخلی خود کمک بگیرد. با توجه به کاهش ذخایر ارزی بحرین به 3.4 میلیارد دلار در پایان فوریه 2020، بسیاری ناظران در توانایی بحرین در استفاده از این ذخایر تردید دارند.

«گلدمن ساکس»، کارشناس اقتصاد خلیج، تأکید می کند که بحرین به اصلاحات اقتصادی دست زده و می تواند تا سال 2022 به افزایش درآمدهای مالیاتی فکر کند، اما همچنان همه چیز وابسته به نفت است. اگر قیمت نفت در حدود 20 دلار بماند، بحرین نباید برای کمک های خلیج حسابی باز کند.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا