خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

شایعه پردازی اسرائیل درباره خروج نیروهای ایرانی از سوریه/ تدابیر شدید امنیتی در جولان

وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرد که ایرانی‌ها پیش‌تر نیروهایی فعال برای سوری‌ها بودند و به «بشار اسد» در مبارزه با داعش کمک کردند اما اکنون به باری اضافه تبدیل شده‌اند.

میدل ایست نیوز: همزمان با حمله هوایی جنگنده های اسرائیلی به پایگاه های نظامی در استان های حلب و دیرالزور، وزیر دفاع اسرائیل بار دیگر تأکید کرد که تلاش های اسرائیل برای خروج ایران از سوریه ادامه خواهد داشت و از طرفی هم رسانه های اسرائیلی به صورت سازمان دهی شده شایعه خروج نیروهای ایرانی از سوریه را مطرح کردند.

رسانه های اسرائیلی پا به پای تکرار حملات اسرائیل علیه مواضع ایران و هم پیمانانش در سوریه، اخیرا شایعه ای را به نقل از «مقامات نظامی» که هیچ اطلاعاتی درباره آنها یا منصب یا رتبه شان داده نشده منتشر کردند با این مضمون که ایران در حال تخلیه چند پایگاه نظامی خود در سوریه است.

این «مقامات نظامی» گفتند که بعید می دانند ایران به این حملات واکنشی فوری نشان دهد.

از سوی دیگر، «نفتالی بنت»،‌ وزیر دفاع اسرائیل سه شنبه شب (5 مه) ضمن طرح این تهدید که پس از حملات هوایی تازه به خاک سوریه صورت گرفت به ایران هشدار داد که خاک سوریه را برای این کشور به «ویتنام» تبدیل خواهد کرد.

بنت بدون اشاره به حملات هوایی دوشنبه شب که رسانه‌های دولتی سوریه و یک سازمان حقوق بشری مطلع از وقایع سوریه آن را به نیروی هوایی اسرائیل نسبت دادند، تاکید کرد: «ایران هیچ کاری در سوریه ندارد و ما تا زمانی که آنها سوریه را ترک نکنند به اقدامات خود ادامه می‌دهیم.»

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه هشدارهای خود نسبت به حضور نظامی ایران در خاک سوریه تاکید کرد: «ایران در جریان جنگ جاری در سوریه وارد این کشور شد و اکنون در صدد است تا با استقرار در مناطق مرزی سوریه با اسرائیل شهرهایی چون تل‌آویو، بیت المقدس و حیفا را در معرض تهدیدهای خود قرار دهد.»

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه تاکید کرد که ایرانی‌ها پیش‌تر نیروهایی فعال برای سوری‌ها بودند و به «بشار اسد» در مبارزه با داعش کمک کردند اما اکنون به باری اضافه تبدیل شده‌اند. وی همچنین از حکومت ایران خواست به جای ادامه «ماجراجویی‌های تروریستی» به فکر مهار بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا باشد.

اسرائیل از ابتدای مناقشه سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون صدها حمله هوایی به مواضع نیروهای دولتی و نیز نظامیان و شبه نظامیان تحت حمایت ایران و لبنان در خاک این کشور انجام داده است که در برخی موارد مسئولیت آنها را نیز برعهده گرفته است.

این سخنان پس از آن ایراد شد که «دیده بان حقوق بشر سوریه» از جان باختن 15 نیروی ایرانی و گروه های مسلح وابسته به آنها در حمله بامداد امروز (سه شنبه 5 مه) جنگنده های اسرائیلی به مواضع آنان در دیرالزور خبر داد.

این سازمان غیر دولتی که مرکز آن در لندن است اعلام کرد که در این حملات که 15 تن جان خود را از دست داده اند که 14 تن از آنها تابعیت ایرانی یا عراقی دارند.

در گزارش این سازمان تأکید شده که این حملات در روستاهای قوریه و صالحیه و میادین در حومه شرقی دیرالزور رخ داده و افزوده شده که با توجه به وخامت حال برخی از آسیب دیدگان احتمال افزایش آمار جان باختگان وجود دارد.

با وجود اینکه رسانه های اسرائیلی واکنش ایران به این حملات را بعید دانسته اند، منابع محلی از تدابیر امنیتی نامعمول در بلندی های جولان خبر می دهند.

اسرائیل پس از حملات روز دوشنبه، اعلام کرد که آسمان جولان به روی همه پروازهای مسافری بسته است.

در حالی که اینگونه محدودیت ها در عرف نظامی معمولا کوتاه و همزمان با اجرای یک مانور یا عملیات هوایی است، اسرائیل به طرزی کم سابقه این محدودیت را 30 روزه اعلام کرده است.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا