اقتصادیخبر اول

جراحی‌ اقتصادی عربستان برای مقابله با بحران مالی

عربستان پس از گذشت یک هفته از اعلام وزیر دارایی این کشور مبنی بر قصد ریاض برای اتخاذ «اقدامات دردناک» در سایه تنگناهای مالی ناشی از سقوط بهای جهانی نفت و شیوع ویروس کرونا، از توقف پرداخت یارانه‌های نقدی ماهانه و افزایش پررنگ مالیات بر ارزش افزوده و بررسی کاهش مزایای مالی کارمندان دولتی خبر داد.

میدل ایست نیوز: عربستان پس از گذشت یک هفته از اعلام «محمد الجدعان»، وزیر دارایی این کشور مبنی بر قصد ریاض برای اتخاذ «اقدامات دردناک» در سایه تنگناهای مالی ناشی از سقوط بهای جهانی نفت و شیوع ویروس کرونا، از توقف پرداخت یارانه‌های نقدی ماهانه و افزایش پررنگ مالیات بر ارزش افزوده و بررسی کاهش مزایای مالی کارمندان دولتی خبر داد.

خبرگزاری رسمی عربستان(واس) صبح امروز به نقل از بیانیه دولت عربستان نوشت: «مقرر شد که پرداخت یارانه ماهانه نقدی از ابتدای ماه میلادی ژوئن متوقف شود. همچنین میزان مالیات بر ارزش افزوه از 5درصد کنونی به 15 درصد از ماه ژوئیه افزایش یابد.»

خبرگزاری عربستان در ادامه افزود: «دولت این کشور برخی از بندهای مربوط به هزینه‌های جاری و سرمایه‌گذاری شماری از نهادهای دولتی را لغو کرده یا به تعویق انداخته است. همچنین شمار برنامه‌های مربوط به پروژه‌های بزرگ را در سال مالی 2020 کاهش داده است.»

این احتمال نیز وجود دارد که اقدامات ریاضت‌طلبانه حقوق کارمندان را نیز شامل شود به طوری که بیانیه دولت عربستان از تشکیل کمیته وزارتی برای بررسی مزایای مالی پرداختی به همه کارمندان و پیمانکاران دولتی خبر داده تا نتیجه این بررسی‌ها ظرف مدت 30 روز به دولت ارائه شود.

طبق بیانیه مذکور وزیر دارایی عربستان اعلام کرد: «اقداماتی که امروز اتخاذ شد اگرچه قدری دردناک و دشوار است اما برای حفظ ثبات مالی و اقتصادی در میان‌مدت و بلندمدت به منظور پشت سر نهادن بحران بی سابقه و جهانی کرونا و پیامدهای مالی و اقتصادی با کمترین آسیب ممکن، واجب و ضروری است.»

وی افزود: «اقدامات پیشگیرانه و ضروری اتخاذ شده برای جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت شهروندان و افراد مقیم عربستان منجر به توقف یا کاهش شدید بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی بومی و بازتاب منفی آن بر میزان درآمدهای غیرنفتی و رشد اقتصادی شده است.»

الجدعان اظهار داشت: «مجموع این چالش‌ها منجر به کاهش درآمدهای دولت و فشار شدید بر بودجه عمومی کشور شد که بدون انجام جراحی‌های اقتصادی تعامل با آن بسیار دشوار است لذا کاهش هزینه‌ها و در پیش گرفتن اقدامات حمایتی به منظور ایجاد ثبات در درآمدهای غیر نفتی ضروری است.»

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در ماه ژانویه سال 2018 طی حکمی دستور پرداخت یارانه‌ ماهانه به ارزش یک هزار ریال(267 دلار) به کارمندان کشوری و لشکری را صادر کرد.

درآمدهای نفتی عربستان در سه ماه نخست نخست سال 2020 به میزان 24درصد کاهش یافته همچنین ذخایر ارزی این کشور به کمترین میزان در 9 سال گذشته یعنی 473 میلیارد دلار کاهش یافته است.

صندوق بین المللی پول پیشتر به عربستان هشدار داد که در صورت عدم اتخاذ اصلاحات ریشه‌ای در سیاست‌های مالی، ذخایر ارزی این کشور در سال 2035 میلادی به کمترین میزان ممکن خواهد رسید.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا