اقتصادیخبر اولسیاسی

پشت پرده اختلافات «رامی مخلوف» با نظام سوریه چیست؟

درگیری و تنش لفظی میان نظام سوریه و «رامی مخلوف»، میلیاردر سوری که سالیان سال ویترین اقتصادی این کشور بود، در روزهای اخیر به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: درگیری و تنش لفظی میان نظام سوریه و «رامی مخلوف»، میلیاردر سوری که سالیان سال ویترین اقتصادی این کشور بود، در روزهای اخیر به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، درگیری‌هایی که در قالب مالی ولی در اصل بنا به دلایلی دیگر به ویژه علت سیاسی انجام می‌شود.

مقامی سوری که پیشتر عهده‌دار مناصب مهمی در این کشور بود، تاکید کرد که درگیری مخلوف و دولت سوریه در اصل درگیری سیاسی است که با پوشش اقتصادی انجام می‌شود.

این مسئول سابق سوری که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید تصریح کرد: «چرا تاکنون از خودمان درباره قتل رامی مخلوف یا خودکشی وی همانند موارد گذشته سوال نپرسیده‌ایم؟ علت این امر آن است که روس‌ها نمی خواهند وی دست کم در مرحله کنونی بمیرد، آنها در تلاش هستند تا فساد را با فساد مورد هدف قرار دهند تا زمان معامله آتی، سوریه را همانطور که می‌خواهند تحویل بگیرند.»

وی افزود: مشکل از چند سال پیش آغاز شد، هنگامی که گفت‌وگوهای روس‌ها و محمد مخلوف و فرزندش حافظ درباره آمادگی حافظ برای ایفای نقش «افسر علوی» که امور کشور یا دستکم امور مربوط به طائفه علوی در مرحله بعد از «بشار اسد» را عهده‌دار شود، به بیرون درز پیدا کرد، این امر منجر به تغییر دیدگاه 180 درجه‌ای بشار اسد نسبت به دایی‌ و فرزندانش شد؛ کسانی که به مدت نزدیک به نیم‌قرن نه تنها بیت‌المال نظام سوریه بلکه بیت الاسرار دولت به شمار می رفتند.

وی درباره مشکل مالی رامی مخلوف با وزارت ارتباطات سوریه گفت: «اینکه گفته می شود علت اختلاف‌ها به دویست هزار دلاری برمی گردد که وزارت ارتباطات خواستار پرداخت آن است، امری خنده‌دار است زیرا املاک مخلوف تنها در سوریه چیزی در حدود 10 میلیارد دلار برآورد می شود که مهمترین آن در زمینه ارتباطات است، وی علاوه بر آن، 31 شرکت بزرگ دیگر نیز دارد، آیا عاقلانه است که وی با پرداخت این مبلغ ناچیز مخالفت کند و همه مایملک خود را قربانی کند؟»

منبع مذکور افزود: هر دو طرف موضوع را به خوبی می‌دانند، بدین معنی که آل مخلوف آگاه هستند که مالیات اعمال شده از سوی دولت سوریه تنها آغاز تسلط بر همه املاک این خانواده است، در مقابل دولت سوریه می داند که به دست آوردن اموال رامی مخلوف در مجارستان، دبی، روسیه، سوئیس امری بسیار دشوار است.»

وی در پایان اظهار داشت: هدف پشت پرده از همه این اقدامات، پایان دادن به نفوذ آل مخلوف است که چه بسا با توافق روسیه و دولت سوریه انجام می شود.

از سوی دیگر، «غزوان قرنفل»، رئیس کانون کلای آزاد سوریه تاکید کرد: علت درگیری میان مراکز قدرت در سوریه به تمایل نظام به انتقال ابزارهای قدرت و تسلط مالی از آل مخلوف به منظومه جدیدی با محوریت «اسماء الاسد» باز می گردد همچنین بخشی از این درگیری‌ها به فشارهای روسیه به دولت سوریه نه تنها برای پرداخت مطالبات مالی بلکه به تمایل مسکو برای انجام اصلاحات سطحی بر میگردد که آن را پیش از آغاز فرایند سیاسی ضروری می داند تا این چنین بتواند ساختار کلی نظام را در راستای تضمین منافع و نقش خود در سوریه حفظ کند.

منابع رسانه‌ای نزدیک به دولت سوریه روز گذشته سندی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که نشان می دهد «محمود حمدان»، وزیر دارایی سوریه دستور توقیف احتیاطی اموال مخلوف، همسر و فرزندان وی را صادر کرده است.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که وزارت ارتباطات سوریه، شرکت مخابراتی سیریتل وابسته به مخلوف را به عدم پرداخت مالیات به خزانه دولت متهم کرد.

طبق دستور وزیر دارایی سوریه، اموال منقول و غیرمنقول متعلق به رامی مخلوف، همسر و فرزندان وی شامل توقیف احتیاطی می شود.

وزارت ارتباطات سوریه در 27 آوریل، شرکت سیریتل و MTN را به عدم پرداخت مالیات به دولت متهم کرد و مجموع این مالیات را 233 میلیارد لیره سوریه عنوان کرد و به این دو شرکت 2 هفته مهلت داد تا مبالغ مذکور را به خزانه دولت واریز کنند.

دولت سوریه از تابستان سال گذشته فشار بر سرمایه‌داران بزرگ و به‌ویژه مالکان شرکت‌های ارتباطی و مخابراتی را برای فرارهای مالیاتی در سال‌های جنگ داخلی این کشور، تشدید کرد. به گزارش رسانه‌های سوریه، رامی مخلوف و همسرش یکی از متهمان بزرگ این پرونده بوده اند.
منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا