خبر اولسیاسی

ورود تجهیزات نظامی ترکیه به سوریه در زمان آتش بس/آمادگی نیروهای روسیه برای بازگشایی جاده بین المللی M4

سوریه در سایه آتش بس امروز شاهد ورود تجهیزات نظامی ترکیه بوده در حالی که از طرفی دیگر نیروهای روسیه نیز که به نظر می رسد قصد بازگشایی جاده بین المللی M4 را دارند در منطقه حضور پیدا کردند.

میدل ایست نیوز: تجهیزات نظامی ترکیه صبح امروز 25 مه به نقاط مراقبتی ترکیه در شمال غرب سوریه رسید، این در حالی است که آتش بس در منطقه وجود دارد و بسیاری از مهاجران و آوارگان در حال بازگشت ب منازل خود هستند.

از طرفی دیگر تعداد زیادی از نیروهای روسیه نیز به سوریه رسیدند که به نظر می رسد برای آمادگی بازگشایی جاده بین المللی در حومه «الحسکة» حضور دارند.

به گفته برخی منابع محلی به روزنامه قطری «العربی الجدید»، مجموعه تجهیزات نظامی ترکیه شامل ده ها خودروهای زرهی، جنگی و نفربر صبح امروز از طریق مرز «کفر لوسین» در حومه شمالی ادلب وارد خاک سوریه شد و به سمت نقاط مراقبتی خود در حومه شرقی ادلب حرکت کرد.

این تجهیزات امروز در حالی وارد خاک سوریه شد که آتش بس مورد توافق در 5 مارس در نشست سران در مسکو از 6 مارس تاکنون در حال اجراست.

به گفته منابع مذکور تجهیزات نظامی ترکیه به نقاط مراقبتی نزدیک به جاده بین المللی M4 که روسیه سعی می کند آن را برای پیوند مناطق نفوذ خود در شرق سوریه به منطقه ساحلی بازگشایی کند، رسید.

این جاده استراتژیک ترین جاده در منطقه به شمار می رود که گشت های مشترکی بسیاری در آن بر اساس توافق میان روسیه و ترکیه شکل گرفت.

همزمان با ورود این تجهیزات، منطقه شاهد اوضاع نامساعد جوی به همراه بارش باران و وزش باد است که خسارت هایی به بسیاری از اردوگاه ها در منطقه ادلب در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه وارد کرد و باعث شد هزاران مهاجر و آواره در سایه آتش بس در ادلب به منازل خود بازگردند.

از زمان اعلام آتش بس، ده ها بار آتش بس نقض شده است اما همه حملات به اطراف حومه جنوبی ادلب و مشخصا در «جبل الزاویة» جنوب جاده بین المللی رخ داده در حالی که حملات بسیار در شمال این جاده صورت نگرفته به جز حمله به محور «سراقب» که در نتیجه بمباران متقابل میان نیروهای نظام سوریه و گروه های معارض بود.

از طرفی دیگر جاده بین المللی در حومه الحسکة شاهد حضور تعداد زیادی از نیروهای روسیه بود که به نظر می رسد برای آمادگی بازگشایی جاده بین المللی برای حرکت دوباره میان مناطق نفوذ روسیه در شمال شرق سوریه و ساحل این کشور در غرب صورت گرفته است.

به گفته برخی منابع نزدیک به نیروهای دموکرات سوریه (قسد) ده ها خودروی زرهی که پرچم روسیه را برافراشته بودند صبح امروز از ناحیه «تل تمر» در حومه شمال غربی الحسکة راه افتاده و به ناحیه «عین عیسی» در حومه شمال غربی «الرقة» در جاده بین المللی ام 4 که راه ارتباطی میان حلب و الحسکة و حلب و اللاذقیة است، رسیدند.

به نظر می رسد روسیه قصد دارد هرچه سریعتر جاده بین المللی را بازگشایی کند و در همین جهت نیروهای خود را به همراه نیروهای دموکرات سوریه در جاده بین المللی مستقر کرده است.

استقرار نیروهای روسیه و نیروهای دموکرات سوریه در جاده بین المللی جزء نقشه های از پیش تعیین شده برای بازگشایی این جاده در برابر غیرنظامیان و برای جریان حرکت تجاری با توافق ترکیه ونیروهای قسد و نیروهای نظام سوریه است و قرار است امروز شاهد عبور کامیون های باری میان حلب و القامشلی باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا