سرخط خبرهاسیاسی

«نتانیاهو» برنامه انضمام بخش هایی از کرانه غربی را یک «فرصت تاریخی» خواند

برخی ناظران هشدار داده اند که اقدام یکجانبه دولت اسرائیل می تواند به موج تازه‌ای از خشونت بین اسرائیل و فلسطینی‌ها منجر شود.

میدل ایست نیوز: «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، برنامه ضمیمه کردن بخش‌های وسیعی از کرانه غربی رود اردن را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت جدید خود توصیف کرده و گفته است که این «فرصت تاریخی» را از دست نخواهد داد.

نتانیاهو روز دوشنبه (۲۵ مه) به گروهی از اعضای حزب لیکود خود در پارلمان (کنست) گفت که برنامه‌اش برای اعمال حاکمیت ملی اسرائیل به دره رود اردن و شهرک‌های یهودی نشین ساخته شده در اراضی اشغالی فلسطینیان «از جهات مختلف شاید مهم ترین» تصمیم دولت ائتلافی تازه است.

او گفت: «ما یک فرصت تاریخی داریم، که از سال ۱۹۴۸ تا کنون وجود نداشته است، که به طور خردمندانه حاکمیت ملی خود را به عنوان یک گام دیپلماتیک بر کرانه غربی اعمال کنیم.»

بنیامین نتانیاهو افزود:‌ «این فرصت بزرگی است که ما آن را از دست نخواهیم داد.»

قرار است که دولت اسرائیل از روز یکم ژوئیه امسال بحث درباره این موضوع جنجالی را رسما آغاز کند. گروه‌های فلسطینی در کنار اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای عرب این سیاست را محکوم کرده‌اند هرچند ‌آمریکا می گوید تصمیم نهایی در این خصوص بر عهده اسرائیل است.

برخی ناظران هشدار داده اند که اقدام یکجانبه دولت اسرائیل می تواند به موج تازه‌ای از خشونت بین اسرائیل و فلسطینی‌ها منجر شود.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی به تازگی اعلام کرده بود که در واکنش به سیاست جدید اسرائیل، تفاهم‌های گذشته با اسرائیل و آمریکا از جمله همکاری‌های امنیتی با آنها را به حالت تعلیق در می‌آورد.

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا