خبر اولسیاسی

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق: از سر گیری فعالیت داعش بیشتر موضوعی تبلیغاتی است

سرتیپ «یحیی رسول» در گفت وگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد که داعش دیگر خطری جدی برای عراق نیست و توانایی تهدید امنیت شهرها و شهروندان را ندارد.

میدل ایست نیوز: عراق از آغاز سال جدید میلادی شاهد افزایش حملات گروه تروریستی داعش است، موضوعی که بسیاری آن را به معنای ازسرگیری فعالیت های داعش و انسجام مجدد نیروهایش دانسته اند، اما به نظر می آید که فرماندهی ارتش عراق موضوع را چندان مایه نگرانی نمی داند.

سرتیپ «یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح، در گفت وگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد که داعش دیگر خطری جدی برای عراق نیست و توانایی تهدید امنیت شهرها و شهروندان را ندارد.

این نگران نبودن به معنا جدی نگرفتن تهدید داعش نیست و برای همین است که در چند هفته گذشته نیروهای امنیتی عراق ده ها عملیات علیه داعش اجرا کرده اند که به گفته رسول، اکثر آنها پیشدستانه و براساس اطلاعات امنیتی اجرا شده است..

به گفته سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق «نیروهای امنیتی عراق پس از شکست نظامی داعش فعالیت خود را بر جمع آوردی اطلاعات امنیتی متمرکز کرد و با دستگیری بسیاری از سران و عناصر تروریستی شبکه های تأمین درآمد و سلاح برای این گروه ها را شناسایی کرد.

او گفت که یکی از بلندپایه ترین مقامات داعش که به چنگ نیروهای عراقی افتاد مفتی داعش بود که در 16 ژانویه امسال دستگیر شد و افزود که این فرد رئیس بخش موسوم به کمیته شرعی داعش بود که نام سازمانی وی «ابوعبدالباری» بوده که فتوای اعدام بسیاری از علما و روحانیون موصل را صادر کرده است.

یحیی رسول افزود که داعش هرچند گاه حملاتی انجام می دهد اما واقعیت آن است که هیچ جای پای محکمی در عراق ندارد و نیروهای امنیتی عراق همواره با اجرای عملیات پیشدستانه در مناطق کوهستانی و بیابانی مانع از آن می شوند که تروریست ها بتوانند در نقطه ای متمرکز شوند و افزود که همه این عملیات براساس اطلاعات دقیق به خصوص در استان های صلاح الدین و کرکوک و اربیل و پناهگاه های صحرایی در صحرای انبار و کمربند امنیتی بغداد اجرا می شود.

داعش اخیرا ویدئوهایی را منتشر کرده که نشان دهنده فعالیت گسترده نیروهایش است که عملیات آدم ربایی و اعدام «همدستان دولت عراق» را اجرا می کنند، اما سخنگوی نظامی نخست وزیر عراق تأکید می کند که این ویدئوها چیزی بیش از تبلغیات رسانه ای نیست و کمتر پیش آمده که تروریست ها بعد از اجرای یک عملیات جزئی فورا دستگیر نشوند.

او درباره نحوه حضور نیروهای الحشد الشعبی در عملیات هایی که ضد داعش اجرا می شود و اینکه آیا این حضور تحت اشراف وزارت دفاع عراق است یا نه گفت که «نیروهای الحشد الشعبی بخشی از دستگاه نظامی عراق است و در کنار دیگر تشکیلات نظامی عراق در عملیات تعقیب تروریست های داعش حضور فعال دارد».

وی افزود که همه نیروهای امنیتی عراق چه الحشد الشعبی چه دیگر گروه های امنیتی تحت فرماندهی ستاد عملیات مشترک فعالیت می کنند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا