اجتماعیاقتصادیخبر اولسیاسی

تعطیلی 50 درصد واحدهای گردشگری در لبنان

50 درصد واحدهای گردشگری در لبنان تعطیل شدند و جبران این خسارت ها، سه سال کامل زمان می برد و محدودیت های ناشی از کرونا در بخش گردشگری تا مه 2021 برقرار خواهد بود.

میدل ایست نیوز: ضربه های پی در پی از کشمکش های سیاسی تا تظاهرات مردمی و در نهایت شیوع ویروس کرونا بخش گردشگری در لبنان را تقریبا از پای انداخته است.

لبنان که روزگاری با رستوران ها و هتل هایش از بهترین مراکز گردشگری جهان شناخته می شد، امروز چنان گرفتار مسائل خود شده که تقریبا نیمی از واحدهای گردشگری آن در آستانه تعطیلی و هزاران نیروی کار در این بخش با خطر بی کاری مواجه اند.

10 سال پیش بخش 25 درصد درآمد ناخالص داخلی لبنان را بخش گردشگری تأمین می کرد. اما امروز دشمنی خارجی به نام کرونا و دشمنانی داخلی اعم از کشمکش های سیاسی داخلی و خارجی و نگرانی های امنیتی ناشی از آنها و کاهش نقدیگی و فروپاشی اقتصادی و کاهش قدرت خرید همه و همه به جان بخش گردشگری لبنان افتاده اند.

«طونی الرامی»، رئیس اتحادیه رستوران داران و کافه داران و دیسکوداران لبنان حجم خسارت های این بخش را ماهانه  500 میلیون دلار برآورد می کند و پیش بینی می کند که دست کم نیمی از واحدهای فعال در این بخش تا پایان 2020 به صورت کامل تعطیل شوند.

او علت های اصلی این مشکل را نبود نقدینگی در بانک ها، کاهش قدرت خرید مردم و کاهش شدید حقوق کارکنان و افزایش بیکاری، وضعیت روانی نامناسبی که در جامعه لبنان حاکم شده و ناشی از ناامیدی از امکان حل مشکلات است، وحشت کرونا، و کاهش ارزش لیره لبنان که باعث گران شدن خرید کالاهای مربوط به این بخش می شود را از عوامل این وضعیت می داند.

الرامی تأکید می کند که از میان 9500 واحد فعال در این بخش 2500 واحد به فعالیت خود تا پایان 2020 قطعا ادامه خواهند داد.  او می افزاید که 785 واحد تا اول فوریه فعالیت خود را متوقف کرده اند. به گفته الرامی 35 هزار نیروی کار در تابستان بیکار خواهند شد و اکثریت باقی مانده آنها هم با نصف حقوق فعالیت خواهند کرد. براساس آمارها بخش گردشگری در تابستان 165 هزار نیروی تمام وقت به خود جذب می کند که 40 درصد آنها نیروهای رستوران هستند.

وی که پیش از این «مرگ کامل» بخش گردشگری در لبنان را اعلام کرده بود می گوید که از سال 2011 ضربات به بخش گردشگری لبنان آغاز شد اما در این سال ها تلاش های بسیاری انجام شد و در سال 2019 سفر شهروندان خلیجی ازسر گرفته شد و این بخش به سوددهی بالا رسید اما بار دیگر سیاست همه چیز را به هم ریخت.

او می افزاید که در نیمه اول سال 2019 درآمد بخش گردشگری لبنان به 7 میلیارد دلار رسیده بود که می توانست تا پایان سال رکورد تازه ای را ثبت کند، اما اتفاقاتی که در کشور افتاد و حادثه ترور وزیر امور آوارگان و همچنین تظاهرات مردمی که از اکتبر آغاز شد همه چیز را بر هم زد.

به نظر الرامی، جبران این خسارت ها، سه سال کامل زمان می برد ضمن اینکه محدودیت های ناشی از کرونا در بخش گردشگری تا مه 2021 برقرار خواهد بود.

«جان بیروتی»، دبیر اتحادیه اصناف گردشگری در لبنان، نیز تأکید می کند که از میان 25 هزار شغل موسمی در تابستان که به صنعت گردشگری مربوط می شود در بهترین حالت فقط 2 هزار شغل فراهم خواهد شد.

بیروتی می گوید که بیش از 5 هزار شغل در لبنان به قلیان مربوط می شود که به علت کرونا همه آنها تعطیل شده است. او می افزاید که در مدت اخیر مردم لبنان بیش از 11 هزار استخر بادی خریده اند و این به معنای کاهش حضور مردم در پلاژها خواهد بود.

«ودیع کنعان»، رئیس کمیسیون گردشگری در مجلس لبنان، نیز از تلاش برای تصویب طرحی برای حمایت از این بخش خبر می دهد و می گوید که از زمان درگرفتن اعتراضات مردمی در لبنان 90 درصد هتل های این کشور در حالت تعطیل هستند.

به گفته وی لبنان 460 هتل با 24 هزار اتاق دارد که احتمالا به سبب مسائل جاری در کشور و شیوع کرونا دست کم 8 هزار اتاق ازدست برود که 3 هزار تای آنها قابل بازگشت نیست.

کنعان می افزاید تعطیلی هتل ها باعث شده که هزینه های آنها به صفر برسد تا بعد از بهبود اوضاع بتوانند فعالیتشان را از سر بگیرند. به نظر وی، 80 درصد مردم لبنان که در سال های قبل قدرت سفر خارجی را داشتند امسال به گردشگری داخلی روی خواهند آورد و این ممکن است از وخامت اوضاع در این بخش بکاهد.

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا