خبر اولسیاسی

تلاش الکاظمی برای ترسیم نقشه راهی برای تکمیل پرونده آوارگان عراق

نخست وزیر عراق قصد دارد با حمایت طرف های سیاسی وارد مذاکره با گروه های مسلح نظامی شود و راهی برای عادی سازی اوضاع در شهرهایی که گروه های نظامی مسلح در آن حضور دارند، تهیه کند.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، قصد دارد با حمایت رئیس پارلمان عراق، هیأت نمایندگی سازمان ملل در عراق و برخی طرف های سیاسی دیگر وارد مذاکرات سختی با طرف های سیاسی و برخی گروه های مسلح برای تخلیه شهرهایی شود که نیروهای این گروه های نظامی سال ها در آن حضور دارند و ساکنان آواره آن را به محل زندگی خود بازگرداند.

مسئولان عراقی در گفت وگویی با روزنامه «العربی الجدید» گفتند: «تلاش هایی برای تهیه نقشه راهی برای عادی سازی اوضاع در شهرهایی که گروه های نظامی مسلح در آن حضور دارند و اجازه بازگشت اهالی آن را نمی دهند وجود دارد.»

این مذاکرات قرار است پس از تکمیل کابینه دولت الکاظمی آغاز شود اما کارشناسان نگرانند که این پرونده نیز همانند پرونده های دیگر در زمان نخست وزیری حیدر العبادی که از طریق ایجاد هرج و مرج امنیتی و یا بهانه کردن عشایر برای عدم موفقیت گام های بازگرداندن آوارگان به محل سکونتشان تکمیل نشد با کارشکنی رو به رو شود.

گروه های نظامی کتائب حزب الله، العراقیة، النجباء، الامام علی، سیدالشهداء، الخراسانی، البدلاء، الطفوف، العصائب، بدر و سایر گروه های مسلح از بارز ترین گروه هایی هستند که بر شهرهای و مناطق ترک شده توسط اهالی آن تسلط دارند که از جمله این مناطق می توان به جرف الصخر، الفارسیة، صنیدیج، العوجه، عزیز بلد، العویسات، ذراع دجله، الصینیه و عکاشات اشاره کرد.

روستاهای الطوز و شمال شرق دیالی، ابراهیم بن علی، الضابطیة، منطقه مسکونی بیجی نیز از مناطقی است که اهالی آن سال هاست در اردوگاه ها زندگی می کنند.

به گفته یک مسئول عراقی در دفتر نخست وزیری عراق، «فرمانده کل نیروهای مسلح عراق قصد دارد پس از تکمیل کابینه وزرای خود و با حمایت رئیس پارلمان و هیأت نمایندگی سازمان ملل در عراق پرونده آوارگان عراقی که به علت تسلط گروه های نظامی بر مناطق زندگی آنها امکان بازگشت به محل سکونتشان را ندارند باز کند.

وی اشاره کرد که الکاظمی اطلاعات و دید کاملی نسبت به پرونده آوارگان دارد از آنجا که وی قبل از نخست وزیری عراق رئیس دستگاه اطلاعات ملی بوده است.

به گفته این مسئول الکاظمی تلاش می کند از طریق توافق گسترده سیاسی و تفاهم با گروه های نظامی و اقناع آن ها برای ترک شهرها و اجازه به بازگشت اهالی آن راه را برای تکمیل این پرونده هموار کند.

یک مسئول در وزارت کشور عراق تاکید کرد این گروه های نظامی مسلح مذکور همه زیر نظر سازمان الحشد الشعبی فعالیت می کنند و این سازمان نیز تحت فرماندهی مستقیم فرمانده کل نیروهای مسلح است در نتیجه بازگشت آوارگان به شهرهای خود امر غیر ممکنی نیست.

از طرفی دیگر الکاظمی نیز قصد دارد پرونده امنیتی همه شهرهای عراق را به دست ارتش عراق و پلیس بسپارد.

در همین راستا، «عبدالخالق العزاوی»، نماینده ائتلاف العراقیة در گفت وگویی با العربی الجدید ضمن اشاره به اینکه، بازگرداندن آوارگان یکی از شروط نمایندگان برای رای اعتماد به دولت الکاظمی بود، گفت که پرونده آوارگان در حال حاضر در جریان است.

از طرفی دیگر «انس اکرم»، عضو کمیساریای حقوق بشر در عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: «یکی از چالش های دولت الکاظمی تکمیل پرونده آوارگان و تضمین بازگشت محترمانه آن ها به محل سکونت خود است اما برخی مشکلات در خصوص بازگشت این آوارگان به خصوص به شهرهای حرف الصخر، العوجه، یثرب، عزیز بلد، العویسات، العلم و غیره وجود دارد که برخی سیاسی و برخی دیگر قومی و مذهبی است.

وی اشاره کرد که دولت الکاظمی باید مسئولیت کامل بازگرداندن آوارگان به محل سکونت خود را بر عهده بگیرد.

عضو کمیساریای حقوق بشر عراق بیان کرد که طبق آخرین آمار تعداد کل آوارگان به یک میلیون و 300 هزار نفر می رسد.

وی اشاره کرد که چالش سخت تر دولت الکاظمی ناپدید شدگان است که با توجه به اینکه الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعات بوده احتمال دارد دید کاملی نسبت به این پرونده داشته باشد و قطعا اطلاعاتی نیز در خصوص ناپدید شدگان دارد.

«شیخ احمد جاسم الجنابی»، یکی از سرشناسان جرف الصخر در شمال بابل می گوید: «70 هزار نفر از اهالی جرف الصخر، در اردوگاه هایی که کمترین حقوق شهروندی در آن وجود ندارد زندگی می کنند و برخی دیگر نیز در اقلیم کردستان، بغداد و مناطق دیگری نظیر الفلوجه و المسیب اقامت دارند.»

وی اشاره کرد که آوارگان امید دارند دولت جدید بازگشت آنها را تضمین کند اما از طرفی دیگر از سناریوهای مشابهی که در دوره نخست وزیری حیدر العبادی رخ داد می ترسند، زمانی که العبادی قصد داشت این پرونده را باز کند اما با ایجاد مشکلات امنیتی و نصب مین و حملات نظامی جلوی او را گرفتند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا