خبر اولسیاسی

آیا دولت لبنان می خواهد «قانون قیصر» را اجرا کند؟

در جلسه روز جمعه هیئت دولت لبنان موضوعی خارج از دستور جلسه مطرح شد و آن توزیع متن ترجمه عربی قانون قیصر بود.

میدل ایست نیوز: طی اقدامی عجیب «زینة عکر»، وزیر دفاع لبنان، متن «قانون قیصر» را در جلسه هیئت دولت میان وزرا توزیع کرد تا از مفاد آن اطلاع یابند.

روزنامه «الاخبار»، چاپ بیروت، با انتشار گزارشی تأکید کرد که در جلسه روز جمعه هیئت دولت لبنان موضوعی خارج از دستور جلسه مطرح شد و آن توزیع متن ترجمه عربی قانون قیصر بود.

قانون قیصر قانونی مصوب کنگره امریکاست که دولت را موظف به وضع تحریم های سختی علیه هر گروهی می کند که تا پیش از راه حل سیاسی در سوریه با حکومت این کشور همکاری کند.

عکر از وزرای کابینه خواست که این قانون را مطالعه کنند «چون دولت باید در آینده این موضوع را به بحث گذارد».

او همچنین به همکاران خود گفت که «در دیدار با سفیر امریکا در بیروت، وی به من گفت که امریکا با جدیت در پی اجرای این قانون است و لازم است برخی وزارتخانه های لبنان که با دولت سوریه همکاری می کنند در جریان این موضوع باشند، به خصوص که ما مذاکرات مهمی با صندوق بین المللی پول داریم و باید حواسمان باشد که تحت تحریم هایی قرار نگیریم که به این مذاکرات آسیب بزند».

این گزارش تأکید کرده که این اقدام با هماهنگی «حسان دیاب»، نخست وزیر لبنان، انجام شده است و او در جلسه دستور داده که هیئتی از دولت این قانون و پیامدهای آن بر لبنان را بررسی کند.

روزنامه «الاخبار» که مواضعی نزدیک به حزب الله لبنان دارد ضمن انتقاد شدید از این اقدام تأکید کرد که چند مقام وزارتی از این اقدام ابراز تعجب و تأکید کرده که بررسی این قانون در هیئت وزیران لبنان قدم اول در تبدیل آن به مصوبه هیئت وزیران و بسیار خطرناک خواهد بود.

این گزارش همچنین به نقل از «نزار زکا»، بازرگان لبنانی که چند سال در ایران بازداشت بود، و یکی از اعضای تیم تنظیم کننده این قانون است، خبر داده که روند اجرای قانون در چهار مرحله از نیمه ژوئن تا انتهای آگوست اجرا خواهد شد و نام چندین شرکت خصوصی فعال در سوریه و لبنان و عراق و ایران و روسیه در آن درج شده است.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا