اجتماعیاقتصادیخبر اول

بحران مواد غذایی در جهان عرب پس از کرونا

در حال حاضر(در وضعیت شیوع کرونا)، همه کشورهای عربی با خطر گرسنگی مواجهه هستند.

میدل ایست نیوز: به گزارش وبگاه نون پست، مسئله امنیت غذایی، یکی از مهم ترین مسائلی است که در نیم قرن گذشته دولت ها و سازمان های جهان را به خود مشغول کرده است و غذا همیشه اولین مسیر هر جامعه ای برای حفظ بقا و ادامه زندگی است و اهمیت این موضوع، ناگزیر در زمان بحران ها و سختی ها مانند شرایط فعلی که جهان از ویروس جدید کرونا رنج می برد، آشکار می شود.

به گزارش وبگاه شبکه الجزیره، فروپاشی عملیات فرآوری موادغذایی و حمل و نقل آن و وحشت خرید پس از شیوع ویروس کرونا، کشورهای ضعیف را تهدید می کند و با وجود فراوانی مواد غذایی باعث ایجاد بحران غذا می شود.

به گزارش وبگاه ایندیپندنت عربی، گسترش بیماری کرونا می تواند بر زنجیره تامین مواد غذایی تاثیر بگذارد، این امری است که «ادوارد جانسون»، عضو برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد بر آن تاکید کرد و این موضوع سوالات بسیاری درباره امنیت غذایی جهانی در شرایط انتشار ویروس کرونا مطرح می کند.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد از یک بحران قریب الوقوع در بازار جهانی غذا هشدار می دهد.

به گزارش وبگاه نون پست، گزارشی از وضعیت امنیت غذایی عربی در سال 2008، صادر شده از سازمان توسعه کشاورزی عربی، به افزایش واردات از حدود 27.28 ملیارد دولار در سال 2006 تا حدود 32.70 ملیارد دولار در سال 2008، یعنی به میزان 19.8 درصد افزایش اشاره می کند.

برخی برآوردها نشان می دهد که کشورهای حوزه خلیج فارس، به تنهایی حدود 90 درصد از موادغذایی خود را از خارج وارد می کنند و این به معنای افزایش بسیار شکاف غذایی کشورهای حوزه خلیج فارس است.

همچنین سازمان ملل متحد در سال 2018، مطالعه ای درباره افق های تقویت امنیت غذایی در جهان عرب انجام داد که وضعیت احتمالی غذا و کشاورزی در این منطقه را در سال 2030 نشان می دهد و محتوای آن، این است که اکثر کشورهای عربی به خودکفایی در مواد غذایی دست پیدا نمی کنند و همچنان با وجود افزایش احتمالی تولیدات داخلی در این بخش، برای تامین نیازهای مواد غذایی خود، بر تجارت متکی خواهند بود.

در حال حاضر کل جهان به علت انتشار ویروس کرونا از بحرانی پیچیده و چندجانبه رنج می برد که از بحران سال 2008 فراتر است و پس از بحران رکود بزرگ سال 1929، خطرناک ترین بحران جهان بوده است و کشورها در معرض بحران های اقتصادی بزرگ و کمبود غذا هستند و بی شک کشورهای عربی از آن جمله اند.

اکنون روشن شده است که برخی کشورهای عربی توانسته اند امنیت غذایی مردم خود را تامین کنند مانند مراکش و تونس و الجزائر و اردن و قطر و همچنین کویت که ذخیره کافی از کالاهای ضروری و داروها و لوازم پزشکی در مبارزه با کرونا را برای ماه های پیش رو دارا است و همچنین کشورهایی وجود دارند که به دلایل متعددی از تحقق آن عاجزند.

به گزارش وبگاه خبری آناتولی، نگرانی در میان کشورهای حوزه خلیج فارس از خطر کاهش سطح امنیت غذایی نسبت به سطح معمول آن و لزوم تلاش در شورای همکاری خلیج فارس برای تشکیل سیستمی منطقه ای که خطرات را کاهش دهد، افزایش می یابد.

در آوریل 2020، دولت کویت، تشکیل یک شبکه امنیت غذایی منطقه ای خاص کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را برای تضمین فراهم کردن کمک های غذایی کافی و تامین نیازهای غذایی و ممانعت از کمبود مواد غذایی ضروری در زمان بحران ها پیشنهاد کرد.

به گزارش وبگاه شبکه الجزیره، «محسن حسن»، وزیر سابق بازرگانی تونس معتقد است که امنیت غذایی عربی و بین المللی با مشکل مواجه است و کشورهایی هستند که توانایی تولید انبوه در سطح جهانی را دارند ولی همه کشورهای عربی به جز قطر از مشکل امنیت غذایی رنج می برند و کشورهای عربی باید هر چه زودتر و بدون اتلاف وقت برای حل این مشکل چاره ای بیندیشند.

«مصطفی عبدالسلام»، روزنامه نگار و کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد که کشورهای عربی ناچار از تامین امنیت غذایی هستند، زیرا هزینه سالانه صرف شده برای غذا در کشورهای عربی به حدود 50 ملیارد دولار رسیده است و کل واردات آنها از گندم، حدود 22 درصد از تولید جهانی است.

وی در ادامه بر لزوم تامین امنیت غذایی کشورهای عربی برای حفظ اموال صرف شده در تامین غذا تاکید کرد.

به گزارش وبگاه خبری دویچه وله، جهان عرب از گذشته، مشکل بزرگی در استفاده از منابع طبیعی داشته که در طول سال ها افزایش یافته است و علت آن، ضعف مدیریت یا فساد آن و همچنین تکیه بر روش های ابتدایی در کشاورزی و برداشت محصول و ذخیره و عدم تنوع محصولات زراعی و مشکل تامین آب مورد نیاز است و این امری است که باعث بالارفتن هزینه تولید محصولات غذایی عربی در مقایسه با قیمت های جهانی شده است، علاوه بر میزان بالای ضایعات غذا به دلیل امکانات پایین در ذخیره کردن مواد غذایی و این امر، درصد بازده مالی در بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی در بسیاری از کشورهای عربی را کاهش داده و بسیاری از کشورهای عربی را در تامین نیازهای غذایی خود به واردات خارجی وابسته کرده است.

به نوشته وبگاه نون پست، موضوع تامین امنیت غذایی، در حین بحران یا در پایان آن آشکار می شود و در صورتی این امر محقق می شود که افراد نگران گرسنگی نباشند و همچنین به آن دچار نشوند و در حال حاضر(در وضعیت شیوع کرونا)، همه کشورهای عربی با خطر گرسنگی مواجهه هستند و انتظار می رود برخی از آن نجات یابند و برخی دیگر به آن دچار شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا