خبر اولسیاسی

تظاهرات در اسرائیل علیه طرح انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری با سخنرانی «برنی سندرز» + تصاویر

یهودیان و اعراب اسرائیلی در کنار یکدیگر در این تظاهرات با شعار «نه به اشغالگری، نه به الحاق» شرکت کرده اند.

میدل ایست نیوز: هزاران تن در اسرائیل شامگاه شنبه (6 ژوئن) در تظاهراتی در تل‌آویو به طرح دولت نتانیاهو برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل اعتراض کرده و خواهان «توقف فوری» این برنامه شدند.

به گزارش «تایمز آو اسرائیل»، یهودیان و اعراب اسرائیلی در کنار یکدیگر در این تظاهرات با شعار «نه به اشغالگری، نه به الحاق» شرکت کرده و از موزه هنر تل‌آویو به سوی میدان «اسحاق رابین» رفتند.

سازمان‌های عمدتا چپ فراخوان برگزاری این تظاهرات را داده بودند. معترضان عملی شدن الحاق را «تثبیت اشغالگری» نامیدند.

«نیسان هوروویتز»، رهبر حزب چپ مرتس در سخنرانی خود در این تظاهرات گفت: «الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل جنایت جنگی و جنایت علیه صلح و دمکراسی است و به خونریزی منجر خواهد شد.»

به گفته وی، «نمی‌توان آپارتاید را جانشین اشغالگری کرد».

این تظاهرات همچنین با سخنرانی «برنی سندرز»، سناتور دموکرات امریکایی، از طریق ویدیو کنفرانس همراه بود که تاکید کرد برنامه‌های انضمام هر بخشی از کرانه باختری «باید فورا پایان یابد و ما باید در کنار هم برای آینده‌ای بر اساس عدالت و شرافت تلاش کنیم».

سندرز، نامزد پیشین ریاست جمهوری، که خود یهودی ولی از مخالفان سیاست‌های بنیامین نتانیاهو است، افزود «در برابر خودکامه‌ها بایستید» و سپس عنوان کرد که دیدن اعراب و یهودیان کوشا در کنار یکدیگر برای صلح، عدالت و دمکراسی، او را خشنود می‌کند.

نیروهای پلیس با تظاهرکنندگانی که حاضر به ترک محل نبوده و به روی خیابان دراز کشیده و فریاد می‌زدند «اشغالگری را بس کنید»، درگیر شدند.

تشکیلات خودگردان فلسطین از ماه گذشته در اعتراض به برنامه اسرائیل برای الحاق سرزمین‌هایی که آن را بخشی جدایی‌ناپذیر از کشور آتی فلسطین می‌داند، توافق‌های پیشین و همکاری‌ امنیتی با اسرائیل را تعلیق کرده است.

اتحادیه اروپا، اردن و برخی کشورهای دیگر در هفته‌های گذشته به اسرائیل «هشدار» داده‌اند که اگر از برنامه منضم کردن عدول نکند، «با عواقب سخت» روبه رو خواهد شد اما آمریکا این امر را «یک تصمیم اسرائیلی» دانسته است.

بنیامین نتانیاهو با تکیه به حمایت‌های داخلی از سیاست خود و تاکید بر این‌که در هیچ طرح صلحی یهودی‌نشین‌ها نباید تخلیه شوند، گفته است که «فرصت تاریخی» کنونی برای انضمام را «از دست نخواهد داد».

در نظرسنجی روزهای اخیر، ۵۰ درصد از یهودیان اسرائیل گفته‌اند که از الحاق حمایت می‌کنند؛ ۲۵ درصد آنها گفته‌اند برای عملی کردن انضمام نیازی به حمایت آمریکا نیست. در همین حال، ۵۸ درصد یهودیان اسرائیل گفته‌اند که الحاق به خشونت‌های شدید منجر خواهد شد.

در حالی که مخالفان الحاق گفته‌اند اقدامات اعتراضی خود را در هفته‌های آینده دنبال می‌کنند، سران یهودی‌نشین‌ها و حامیان الحاق نیز گفته‌اند اگر دولت از برنامه خود عدول کند، آنها نیز اعتراض خود را به تظاهرات خیابانی خواهند کشاند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا