خبر اولسیاسی

تظاهرات علیه «دولت نجات ملی» در ادلب سوریه/«ابومحمد الجولانی»سرکرده هیات تحریرالشام کیست؟

صدها غیرنظامی و فعال اجتماعی در شهر ادلب واقع در شمال غرب سوریه علیه «هیات تحریر الشام» و دولت وابسته به آن دست به تظاهرات زدند.

میدل ایست نیوز: صدها غیرنظامی و فعال اجتماعی در شهر ادلب واقع در شمال غرب سوریه علیه «هیات تحریر الشام» و دولت وابسته به آن دست به تظاهرات زدند، این در حالی است که درگیری‌هایی میان گروه‌های مخالف سوری و نیروهای دولتی در حومه حلب که جزء مناطق تحت آتش‌بس است، روی داد.

در همین رابطه، منابع محلی به العربی الجدید گفتند: «صدها فرد غیرنظامی و فعال اجتماعی شب گذشته به خیابان‌ها ادلب آمدند و شعار سرنگونی دولت نجات ملی وابسته به هیات تحریر الشام را سر دادند همچنین معترضان شعارهایی در مخالفت با ابومحمد الجولانی، فرمانده این گروه تروریستی فریاد زدند.»

الجولانی اخیرا در ویدئوها و سایت‌های ارتباط جمعی ظاهر شده است تا این‌ چنین نام خود را در منطقه ادلب تبلیغ کند، منطقه‌ای که مخالف حکمرانی و اقدامات وی علیه مخالفان است.

این تظاهرات در سایه وضعیت اقتصادی بحران زده و وخیم سوریه و به ویژه ادلب انجام می‌شود به طوری که دولت نجات ملی وابسته به الجولانی روز گذشته نرخ یک بسته نان را علاوه بر کم کردن وزن آن، افزایش داد، اقدامی که منجر به دامن زدن به خشم مردم در مناطق تابع هیات تحریر الشام و دولت وابسته به آن شد.

یکی از تظاهرات‌کنندگان به العربی الجدید گفت: «دولت نجات ملی نرخ یک بسته نان را به 600 لیره افزایش داد و وزن آن را هم 800 گرم کاست، این اقدام هیات تحریر الشام در افزایش 300 لیره‌ای نرخ نان، درددی از مردمی به شمار می‌رود که از رکود و وضعیت نابسامان اقتصادی رنج می برند.»

معترضان در تظاهرات مذکور پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن نوشته شده بود«خداوند الجولانی را لعنت کند.»، «ادلب آزاد است، الجولانی باید برود.»، اینها همان عبارت‌هایی است مردم در شعارهای خود علیه دولت سوریه استفاده می‌کردند.

حملات دولت سوریه به ادلب

نیروهای نظام سوریه علیرغم توافق آتش‌بس ادلب به حملات خود علیه این منطقه ادامه می دهد به طوری روز گذشته با توپخانه مناطقی مانند نصفره، الفطیرة، بینین، الرویحه در حومه جنوبی ادلب را هدف قرار دادند.

همزمان با این حملات، دولت سوریه، تجهیزات نظامی به منطقه جبل الزاویه در حومه جنوبی ادلب گسیل کرده است که در برابر آن، نیروهای گروه تروریستی هیات تحریر الشام موضع گرفته اند.

در همین ارتباط، منبعی در کروه‌های مخالف سوری اعلام کرد هیات تحریر الشام روز گذشته با نیروهای دولتی سوریه در محور بلدة کفر عمه در حومه غربی حلب درگیر شده است و علت آن تلاش نیروهای سوری برای پیشروی به سمت مراکز تحت کنترل هیات مذکور بوده است.

«ابومحمد الجولانی»، سرکرده هیات تحریر الشام کیست؟

ابو محمد الجولانی در سال 1981 میلادی در شهرک الشحیل از توابع شهر دیرالزور در شرق سوریه در خانواده ای زاده شد که اصلیت آنها متعلق به استان ادلب بود. او به شهر دیرالزور نقل مکان کرد زیرا پدرش کارمند دولت بود و راننده اداره خانه های سازمانی نظامی بود.

الجولانی اولین مراحل آموزش نظامی را به پایان برد و به دانشکده پزشکی دانشگاه دمشق رفت و دوسال پزشکی خواند و در سال سوم دانشگاه به عراق رفت.

الجولانی به گروه القاعده و شاخه عراقی آن بعد از تجاوز سال 2003 میلادی آمریکا به عراق پیوست و زیر فرماندهی «ابومصعب الزرقاوی» و جانشینان او کار می کند. در صفوف گروه القاعده به سرعت پیشرفت کرد و مدارج ترقی را پیمود تا اینکه از نزدیکان الزرقاوی شد. بعد از ترور الزرقاوی در حمله هوایی آمریکا در سال 2006 میلادی، الجولانی از عراق خارج شد و به لبنان رفت و گمان می رود که وی بر امر آموزش «جند الشام» مرتبط با گروه القاعده نظارت داشته است.

الجولانی بار دیگر از لبنان به عراق رفت و آمریکایی ها او را بازداشت و در زندان بوکا زندانی کردند که اداره آن را آمریکایی ها برعهده داشتند. وی در سال 2008 میلادی آزاد و فعالیت نظامی خود را با به اصطلاح “دولت اسلامی در عراق” به سرکردگی ابوبکر البغدادی آغاز کرد. دیری نپایید که رئیس عملیات این گروه در استان موصل شد. چند ماه بعد از آغاز بحران سوریه، الجولانی در ماه اوت به عنوان فرستاده القاعده برای تاسیس شاخه این گروه در کشورش بازگشت تا بتواند از طریق آن در نبرد ضد دولتی شرکت کند.

در ژانویه سال 2012 میلادی، الجولانی در بیانیه ای تشکیل گروه موسوم به «جبهه النصره لاهل الشام» را اعلام کرد که به آنها به اصطلاح «مجاهدان شام»می گفتند. وی از زادگاهش شهرک الشحیل به عنوان خاستگاه برای اقدامات این جبهه استفاده کرد.

این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۶ به دنبال فشارهای جامعه جهانی مجبور شد برای پاک کردن پرونده خود از جنایت‌های وحشیانه، نام خود را به «جبهه فتح الشام» تغییر دهد بعدها نیز دوباره نام خود را به هیات تحریر الشام تغییر داد.

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا