خبر اولسیاسی

مجادلات بر سر ترکیب هیئت عراقی در مذاکرات راهبردی عراق و ایالات متحده

یک مقام عراقی تأکید کرد که تعیین هیئت مذاکره کننده عراقی با دقت فراوان انجام شده و اعضای این هیئت با همه توان برای تحقق منافع ملی تلاش خواهند کرد.

میدل ایست نیوز: چند روز مانده به آغاز اولین جلسه مذاکرات راهبردی بغداد و واشنگتن که گفته می شود چهارشنبه آینده برگزار خواهد شد، مجادلات بر سر ترکیب هیئت عراقی مذاکره کننده بالا گرفته است.

یک مقام دولتی به «العربی الجدید» گفت که در اولین جلسه این مذاکرات پرونده های مورد بحث مطرح خواهد شد تا این پرونده ها بررسی و درباره آنها بحث شود.

او گفت که هنوز صحبت درباره جزئیات این پرونده ها زود است و فقط می توان گفت که این مذاکرات به موضوعات مختلف امنیتی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مربوط می شود.

این مقام تأکید کرد که تعیین هیئت مذاکره کننده عراقی با دقت فراوان انجام شده و اعضای این هیئت با همه توان برای تحقق منافع ملی تلاش خواهند کرد.

در این میان «هوشیار زیباری»، وزیر خارجه اسبق عراق، با انتشار توئیتی از ترکیب هیئت عراقی انتقاد کرد و گفت که هیئت امریکایی در این مذاکرات قدرتمندتر از هیئت عراقی است.

او خواستار حل مشکل اختلاف سطح دو هیئت شد و افزود که در این مذاکرات مسائل بسیار مهم مورد بحث قرار خواهد گرفت.

«محمد ابوالهیل»، عضو ائتلاف فتح (شاخه نظامی الحشد الشعبی) در واکنش به اظهارات زیباری گفت که این فقط نظر شخصی اوست و افزود که هیئت عراقی تیمی قوی است و برنامه مشخصی دارد که از آن خارج نخواهد شد.

او گفت که افراد قدرتمند و باسابقه ای در تیم عراقی حضور دارند و این تیم مستقیما با نخست وزیر مربوط است و الکاظمی شخصا روند مذاکرات را زیر نظر دارد.

در همین راستا، «ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی گروه شبه نظامی حزب الله عراق اکثر اعضای این تیم را «خودباخته» خواند و خواستار تغییر سه تن از اعضای این تیم و انتخاب افرادی از عشایر و اصحاب رسانه شد و گفت که این گروه موضع خود درباره مذاکرات را پس از اولین جلسه اعلام خواهد کرد.

«هشام الهاشمی»، کارشناس امنیتی عراقی، پیش از این خبر داده بود که هیئت مذاکره کننده عراقی به ریاست «عبدالکریم هاشم»، دیپلمات باسابقه عراقی، و عضویت «حارث حسن»، کارشناس سیاسی پژوهشگر ارشد در بنیاد کارنگی، «لقمان الفیلی»، سفیر سابق عراق در واشنگتن، و «فرید یاسین»، سفیر فعلی عراق در واشنگتن، و «حامد خلف» است.

هیئت مذاکره کننده امریکایی نیز به ریاست «دیوید هیل» و عضویت «جوی هود»، کاردار سابق امریکا در بغداد، «دیوید شینکر»، معاون وزیر خارجه امریکا در امور خاورمیانه، «فرانسیس فانون»، معاون وزیر خارجه امریکا در امور انرژی، و «متیو تولر»، سفیر امریکا در بغداد است.

به علت محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان، این مذاکرات به صورت ویدئوکنفرانس برگزار خواهد شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا