اجتماعیسرخط خبرها

امارات متحده عربی کاوشگری برای بررسی جو مریخ می‌فرستد

این فضاپیما قرار است از یکی از جزایر ژاپن به فضا فرستاده شود و یک موشک ژاپنی کاوشگر را به فضا پرتاب می‌کند.

میدل ایست نیوز: امارات متحده عربی نخستین کاوشگر خود را برای گردش به دور مریخ در هفته‌های آینده به فضا می‌فرستد. سوختگیری این فضاپیما هفته آینده آغاز می‌شود.

پیمودن مسیر ۴۹۳ کیلومتری تا مدار مریخ، چرخیدن به دور این سیاره و ارسال اطلاعات حدود هفت ماه به طول می‌انجامد.

این کاوشگر قرار است که ۶۸۷ روز ــ برابر با طول یک سال در مریخ ــ به دور این سیاره بچرخد تا اطلاعات متنوعی از جو و آب و هوای مریخ جمع‌آوری کند.

هر چرخش کامل به دور مریخ از این کاوشگر پنجاه و پنج ساعت زمان می‌برد.

مدیر این پروژه، «سارا الامیری»، روز دوشنبه گفت که این پروژه مشوق بزرگی برای دانشمندان جوان عرب است که در مشاغل مربوط به مهندسی هوا و فضا دیده شوند.

اسم این فضاپیمای بی‌سرنشین «آمال» به معنی آرزو است. این فضاپیما قرار است از یکی از جزایر ژاپن به فضا فرستاده شود و یک موشک ژاپنی کاوشگر را به فضا پرتاب می‌کند.

سه نوع حسگر در این کاوشگر کار گذاشته شده که به تشخیص و اندازه‌گیری جو مریخ کمک می‌کند. یکی از حسگرها برای اندازه‌گیری اوزون و غبار است. دیگری با استفاده از مادون قرمز، قسمت‌های بالایی و پایینی اتمسفر این سیاره را اندازه می‌گیرد و سومی که با اشعه ماورای بنفش کار می‌کند برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن و هیدروژن است.

الامیری گفت که یکی از موارد تحقیق این است که متوجه شوند چطور اکسیژن و هیدروژن که در ترکیب مولکول آب وجود دارد از سطح سیاره می‌گریزند.

اهمیت کاوشگری که امارات به فضا می‌فرستد در همین تحقیقات درباره جو مریخ است که سابقه نداشته است.

امارات در سفرهای فضایی سابقه دارد. هم موشک به مدار زمین فرستاده و هم یکی از فضانوردانش را به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاده است.

منبع
BBC

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا