اجتماعیخبر اول

عربستان به دلیل کرونا تعداد زائران حج را به ۲۰ درصد محدود می‌کند

آمارهای دولتی نشان می‌دهد که کل درآمد عربستان از مراسم حج و حج عمره حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال است.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع گفتند که عربستان سعودی در نظر دارد تعداد زائران مراسم حج را برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا محدود کند.

تعداد افرادی که در مراسم سالانه حج شرکت می‌کنند در سال‌های اخیر به حدود ۲.۵ میلیون نفر رسیده است. آمارهای دولتی نشان می‌دهد که کل درآمد عربستان از این مراسم و حج عمره حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال است.

عربستان سعودی در مارس امسال مراسم حج را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد.

موارد ابتلا شناسایی شده در این کشور از صد هزار نفر عبور کرده است.

دو منبع مطلع از برنامه ریاض به خبرگزاری رویترز گفتند که دولت اکنون در حال بررسی «مشارکت تعدادی محدود و نمادین» در مراسم حج و با در نظر گرفتن اقدامات ایمنی مثل انجام آزمایش‌های پزشکی بیشتر و ممنوعیت سفر زائران سالمند است.

یک منبع دیگر گفت دولت عربستان سعودی معتقد است با رعایت این ضوابط می‌تواند تا حدود ۲۰ درصد از سهمیه تعیین شده برای هر کشور را بپذیرد.

این سه منبع مطلع افزودند که برخی از مقامات دولت عربستان هنوز هم طرفدار لغو مراسم حج امسال هستند که قاعدتا باید اوایل ماه مرداد برگزار شود.

دولت عربستان و وزارت حج و اوقاف این کشور حاضر نشدند در این مورد اظهار نظر کنند.

لغو و یا محدود کردن سفر زائران حج، به اقتصاد عربستان سعودی که از کاهش بهای نفت و بحران کرونا لطمه خورده است فشار بیشتری خواهد آورد.

عربستان روز یکشنبه پس از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهر جده، پروازهای بین‌المللی به فرودگاه این شهر را که محل ورود زائران است متوقف و مقررات منع رفت‌وآمد به اجرا گذاشت.

طبق آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۶ میلیون نفر در مراسم سالانه حج شرکت کرده و حدود ۱۹ میلیون نفر نیز برای حج عمره به عربستان سعودی سفر کردند.

طبق طرح اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، قرار است که تا سال ۲۰۳۰ تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم حج سالانه و حج عمره به حدود ۳۰ میلیون نفر در سال افزایش یابد که درآمد حاصل از آن حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا