خبر اولسیاسی

گفت وگوهای استراتژیک بغداد و واشنگتن؛ بدون محور مشترک و ناهمخوانی مذاکره کنندگان

گفت وگوهای استراتژیک بغداد و واشنگتن، امروز در حالی آغاز می شود که هیچ کدام از طرفین به محور مشترکی حول این گفت وگوها نرسیده اند.

میدل ایست نیوز: گفت وگوهای استراتژیک بغداد و واشنگتن، امروز در حالی امروز آغاز می شود که هیچ کدام از طرفین به محور مشترکی حول این گفت وگوها نرسیده اند.

روزنامه ها، افراد و کارشناسان سیاسی و شبکه های خبری هر یک از ظن خود درباره محور این گفت وگوها سخن می گویند. «لزوم افزایش همکاری امریکا با دولت عراق در مبارزه با داعش»، «همکاری امریکا با عراق در بازسازی نهادهای امنیتی» و کمک 720 میلیون دلاری به عراق درگیر بحران اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا به گمان برخی پیش شرط های جذابی برای عقب نشینی عراق از طرح خروج نیروهای آمریکایی است.

طرحی که در 5 ژانویه 2020 در پارلمان این کشور به تصویب رسید و دولت عراق را برای لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی، پایان دادن به حضور نیروهای خارجی به خصوص نیروهای آمریکایی، ممانعت از استفاده‌ فضای هوایی عراق به هر سبب و علتی و شکایت رسمی دولت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت علیه اقدام نظامی آمریکا ملزم می کرد.

در حالی که موضوع حضور نظامی آمریکا در عراق و اخراج این نیروها از سوی احزاب شیعه به ویژه گروه‌های وفادار به ایران، روی برنامه‌های این گفت وگو سایه انداخته‌است، دولت عراق به نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی و سایر احزاب به ویژه اهل سنت و کردها، می‌خواهند توافقنامه چارچوب استراتژیک بین دو کشور امضاشده در سال ۲۰۰۸ را اصلاح کنند.

این آمریکایی‌ها بودند که پیشنهاد برگزاری گفت وگوهای راهبردی را مطرح کردند و همین موضوع این گمان را به واقعیت نزدیک می کند که ایالات متحده آمریکا به دنبال راهی برای دور زدن مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نظامیان بیگانه از خاک عراق است و یکی از اهداف اصلی و اساسی مطرح شدن این گفت وگوها، تلاش برای ابقای نظامیان آمریکایی در خاک این کشور است.

ناهمخوانی سطح مذاکره کنندگان نکته دیگری است که نباید از نظر مغفول بماند. آمریکا با تیمی خبره و کارکشته در این کارزار حضور دارد: «دیوید هیل» معاون سیاسی وزارت امور خارجه امریکا ریاست این تیم را برعهده دارد و چند دیپلمات بلندپایه ازجمله «دیوید شینکر»، «جوی هود»، کاردار سابق امریکا در بغداد، و «متیو تولر»، سفیر امریکا در عراق در آن حضور دارند.

هیات عراقی به ریاست یک دیپلمات عراقی است: «عبدالکریم هاشم» و «حارث حسن»، کارشناس سیاسی پژوهشگر در بنیاد کارنگی «لقمان الفیلی» سفیر سابق عراق در واشنگتن و «فرید یاسین» سفیر فعلی عراق در واشنگتن، اعضای تیم عراقی را تشکیل می دهند.

باید منتظر ماند و دید که نتیجه این گفت وگوهای استراتژیک چه خواهد شد اما بسیار دور از ذهن است که ایالات متحده آمریکا حاضر باشد حضور 17 ساله خود را در این کشور پایان دهد؛ به خصوص که از این رهگذر توانسته است سپهبد قاسم سلیمانی را که یکی از مهمترین دشمنان مبارزه با تروریست بود، حذف کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا