خبر اولسیاسی

آغاز نخستین جلسه گفت وگوهای راهبردی عراق و امریکا + تصاویر

به علت محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا این نشست به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می شود.

میدل ایست نیوز: گفت وگوهای راهبردی عراق و امریکا که قرار است در آن چارچوب های اصلی آینده روابط دو کشور تعیین شود در سطح معاونان وزارت خانه های خارجه دو کشور آغاز شد.

به علت محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا این نشست به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می شود.

ریاست هیئت امریکایی در این گفت وگوها را «دیوید هیل»، معاون سیاسی وزارت امور خارجه امریکا، برعهده دارد و چند دیپلمات بلندپایه ازجمله «دیوید شینکر» و «جوی هود»، کاردار سابق امریکا در بغداد، و «متیو تولر»، سفیر امریکا در عراق در آن حضور دارند.

«هشام الهاشمی»، کارشناس امنیتی عراقی، پیش از این خبر داده بود که هیئت مذاکره کننده عراقی به ریاست «عبدالکریم هاشم»، دیپلمات باسابقه عراقی، و عضویت «حارث حسن»، کارشناس سیاسی پژوهشگر ارشد در بنیاد کارنگی، «لقمان الفیلی»، سفیر سابق عراق در واشنگتن، و «فرید یاسین»، سفیر فعلی عراق در واشنگتن، و «حامد خلف» است.

نشریه اینترنتی «المانیتور» با انتشار گزارشی برآورد کرد که این مذاکرات پنج محور اصلی داشته باشد:

نخست، موضوع تروریسم و لزوم افزایش همکاری امریکا با دولت عراق در مبارزه با بقایای داعش.

دوم، همکاری امریکا با عراق در بازسازی نهادهای امنیتی و نظامی و آموزش نیروهای عراقی.

سوم، مساهمت جدی دولت عراق به عنوان متحد وشریک اساسی امریکا در منطقه برای حل بحران های منطقه و مبارزه با تروریسم و پولشویی و جرایم سازمان یافته و امنیت مرزها.

چهارم، کمک اقتصادی به عراق برای گذر از پیامدهای بحران کرونا.

موضوع پنجم طبعا ایران و نفوذ آن در عراق خواهد بود. عراق می کوشد که خود را از صحنه مجادلات و منازعات ایران و امریکا خارج کند و امریکا را به این نکته متقاعد کند که عراق توانایی درگیر شدن با همسایه بزرگ خود را ندارد.

شبکه امریکایی «الحره» اما معتقد است که محورهای این مذاکرات متعهد شدن عراق به تأمین امنیت دیپلمات ها و نظامیان امریکایی در عراق و کاهش وابستگی عراق به ایران در عرصه انرژی و افزایش مناسبات عراق با کشورهای عربی و کمک به عراق در مواجهه با ویروس کرونا و پیامدهای آن و آینده همکاری های عراق با ائتلاف برای تضمین عدم شکل گیری گروه تروریستی تازه ای از نوع داعش در منطقه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا