خبر اولسیاسی

«بهاء الحریری» وارد میدان می شود/ برادر بزرگ به دنبال چیست؟

طرفداران بهاء الحریری می گویند که  علت حضورشان در تظاهرات ابراز مخالفت با سلاح حزب الله است.

میدل ایست نیوز: از هفته گذشته که تظاهرات در میدان الشهداء بیروت به درگیری میان طرفداران حزب الله و جنبش امل با طرفداران حزب کتائب و نیروهای لبنان (القوت اللبنانیة) انجامید که هواداران «بهاء الحریری» هم در آن حضور داشتند نگرانی هایی از آینده درگیری ها و احتمال تکرار تجربه جنگ داخلی در این کشور پیدا شد.

در این میان موضوعی که توجه بسیاری جلب کرد حضور هواداران چهره ای بود که سال ها از صحنه سیاسی لبنان غایب بود: بهاء الحریری.

به گزارش «میدل ایست آی» بهاء الحریری برادر بزرگ تر «سعد الحریری»، نخست وزیر سابق لبنان و رئیس جریان مستقبل، است. او زمان ترور پدرش در 2005 از صحنه سیاسی لبنان غایب بود اما از فوریه گذشته نشانه هایی از تمایل وی به حضور در صحنه سیاست آشکار شد.

اولین این نشانه ها آشکار شدن حمایت وی از تشکیل «انجمن سیاسی و اقتصادی و اجتماعی» بود که در آوریل 2018 تأسیس شد و انجمنی که به جوانان برای فعالیت در عرصه های سیاسی و اجتماعی فضا می دهد.

«نبیل الحلبی»، حقوق دان لبنانی و بنیان گذار این انجمن، تأکید می کند که  بهاء الحریری از آغاز حامی این پروژه بود و اکنون نیز نگاهی روشن درباره آینده لبنان دارد.

الحلبی که از وی به سخنگوی بهاء الحریری یاد می شود تأکید کرد که وی هیچ برنامه ای برای نخست وزیری ندارد.

او در 10 مه نیز خبر داد که قرار است تا 2 ماه دیگر یک شبکه تلویزیونی با حمایت مالی بهاء تأسیس شود.

«احمد الحلوانی»، مسئول بخش طرابلس این انجمن، تأکید می کند که این انجمن تصمیم گرفته حرف ها و ایده ها و شعارها را در قالب عملی محقق کند.

او تأکید می کند لبنان دچار مشکل مدیریتی است و باید دست در دست هم برای حل این مشکل تلاش کنیم.

درمورد سلاح حزب الله نیز که از مسائل مورد بحث در لبنان شده، طرفداران بهاء الحریری می گویند که  علت حضورشان در تظاهرات ابراز مخالفت با سلاح حزب الله است.

بهاء الحریری و سعد الحریری در این موضوع هم عقیده اند اما سعد رویکردی دیپلماتیک تر به موضوع داشته و بهاء مواضع قاطعانه خود در این باره را نقطه قوت خویش در میان مردم لبنان می داند.

ثروت بهاء الحریری 2 میلیارد دلار برآورد شده است. او سهم خود در شرکت خانوادگی «سعودی اوجیه» را فروخت و یک شرکت ساختمان سازی فعال در لبنان و اردن و عربستان به نام «هلدینگ الافق» راه اندازی کرد. او در مصاحبه ای از تمایلش به سرمایه گذاری در عراق و سوریه نیز سخن گفته است.

نزدیکان بهاء الحریری تأکید می کنند که وی روابط بسیار نزدیکی با ولیعهد ابوظبی، محمد بن زاید، و نیز با مقامات عربستانی دارد. روابطی چنان گرم که گفته می شود روابط میان دو برادر را تیره کرده است.

در اختلافات میان «اشرف ریفی»، وزیر امنیت داخلی و وزیر دادگستری سابق لبنان با سعد الحریری که «ریفی» علت آن را اعتراض خود به سیاست سعد الحریری «در فروش لبنان به ایران» خوانده است، نیز بهاء الحریری جانب ریفی را دربرابر برادر خود گرفت.

به نظر می آید که در آینده نزدیک شاهد ائتلاف بهاء و ریفی باشیم. ضمن اینکه به نظر می آید بهاء تصمیم دارد بزرگانی از جریان المستقبل را که با سعد اختلاف نظر دارند گرد خود جمع کند.

بهاء الحریری امروز به اعتراضات داخلی در لبنان چشم دوخته تا هم راه خود را از برادرش و سنت سیاست «حریری» ها جدا کند.

با وجود این، یک مقام در واشنگتن تأکید کرد که به نظر می آید امریکا از اوضاع لبنان رضایت دارد و تصمیمی برای تغییرات در لبنان نگرفته است.

این مقام گفت که سعد روابط بسیار دوستانه با ایالات متحده دارد و افزود که «بهاء در پی درگیری با حزب الله است، اما محبوبیت و حمایت منطقه ای از او محدود است و توان نظامی ندارد، ضمن اینکه امریکایی ها هم احمق نیستند».

منبع
میدل ایست آی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا