اجتماعیخبر اول

کرونا و فاجعه در کشورهای جنگ زده عربی

هر 5 دقیقه یک کودک یمنی به دلیل سوء تغذیه یا بیماری های مسری جان خود را از دست می دهد.

میدل ایست نیوز: به گزارش وبگاه خبری دویچه وله، هشدارهای بین المللی درباره افزایش تعداد گرسنگان در جهان به علت انتشار ویروس کرونا و تغییرات آب وهوایی و درگیری ها، نگرانی ها را برمی انگیزد.

گزارش جهانی صادر شده از سازمان ملل متحد درباره بحران های غذایی سال 2020 هشدار می دهد که بیماری کووید-19 ممکن است به علت تاثیرات اقتصادی ویرانگر خود به افزایش تعداد گرسنگان منجر شود و از خطر وقوع یک فاجعه انسانی در سطح جهانی خبر می دهد.

در میان کشورهای در معرض گرسنگی می توان به جنوب سودان (61 درصد از ساکنین) و یمن (53 درصد از ساکنین) و افغانستان (37 درصد از کل ساکنین)، علاوه بر سوریه و هائیتی و ونزوئلا و اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کونگو و سودان و بخش شمالی نیجریه اشاره کرد.

در یک کنفرانس ویدیویی مربوط به شورای امنیت سازمان ملل، «دیوید بیسلی»، مدیر برنامه جهانی غذا گفت: ملیون ها نفر که در کشورهای شاهد درگیری زندگی می کنند و از جمله بسیاری از زنان و کودکان در معرض خطر گرسنگی هستند.
وی افزود آنچه گفته شد به دلایل بسیاری بازمی گردد، از جمله جنگ های سوریه و یمن و وخامت اوضاع در کشورهایی مانند جنوب سودان و در ادامه تاکید کرد 821 ملیون نفر در تمام نقاط جهان، هرشب گرسنه سر بر بالین می گذارند.

به گزارش وبگاه خبری الجزیره، «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه از وقوع یک فاجعه واقعی در کشور در صورت افزایش بسیار تعداد مبتلایان به ویروس کرونا خبر داد.
به گفته سازمان بهداشت جهانی، در پایان سال گذشته، تنها نزدیک به 60 درصد از بیمارستان های سوریه در حال خدمت بوده اند، این در حالی است که 70 درصد از کارکنان بخش بهداشت و درمان، کشور را ترک کرده اند.
سازمان ملل متحد و امدادگران هشدار دادند که در صورت انتشار ویروس جدید کرونا در سوریه، این کشور در معرض خطر بزرگی خواهد بود، در شرایط وخامت بخش ضعیف بهداشت و درمان و کمبود منابع در کشوری که بیش از نه سال جنگ بی وفقه آن را از پای درآورده است.

«کورین فلیشر»، مدیر برنامه جهانی غذا در سوریه گفت: بعد از نه سال جنگ و درگیری، چیزی برای ملت سوریه باقی نمانده است تا بتواند با این تهدید جدید و تاثیر آن بر زندگی مردم مقابله کند.
اکنون بیش از هر زمان دیگری لازم است که برنامه جهانی غذا، تامین وعده غذایی کودکان این افراد را در برنامه قرار دهد.
به گزارش وبگاه خبری الجزیره، در شرایطی که کشور یمن از سال ها جنگ آسیب دیده است که همچنان کشته شدگان و آوارگانی را بر جای می گذارد که بیماری وبا آنها را رها نکرده است، بیماری مهلک کرونا وارد می شود تا فاجعه را دوچندان کند، در کشور پاره پاره شده ای که از کمبود غذا و دارو و فروپاشی بیشتر موسسه های دولتی به ویژه مراکز بهداشت و درمان رنج می برد.

این شرایط باعث شد که سازمان بهداشت جهانی هشدار دهد که در صورت انتشار ویروس کرونا در کشور، فاجعه ای حقیقی رخ خواهد داد و این امر باعث افزایش نگرانی شهروندان شده است که اقدامات احتیاطی اعلام شده برای حفاظت خود از خطر ویروس کرونا را کافی نمی بینند، در شرایطی که همچنان بیشتر آنها از ابتدای جنگ تا کنون با بیماری وبا و تب دنگی و بیماری های همه گیر دیگر دست به گریبان هستند.

به اعتقاد «هیثم الورافی»، داروساز، همه اقدامات انجام شده توسط دو حکومت موجود در یمن کافی نبوده است، زیرا زیرساخت های بخش بهداشت و درمان فرو پاشیده است و تنها برخی قسمت های آن با توان بسیار ضعیف تر از قابلیت های حقیقی خود مشغول به کار هستند.
به گزارش وبگاه الوقت، برنامه عمران ملل متحد گفت بیش از 20 ملیون یمنی از گرسنگی مزمن رنج می برند، با توجه به این که آنها بیش از همه در معرض از دست دادن کامل موادغذایی به دلیل بیماری کرونا هستند.

این برنامه همچنین اعلام کرد احتمال ابتلای یمنی ها به ویروس کرونا بسیار است و تاکید کرد بایستی مواد غذایی و مراقبت های بهداشتی برای این کشور فراهم شود، کشوری که 80 درصد ساکنین آن به علت جنگ ائتلاف عربستان سعودی که ملیون ها نفر را در آستانه گرسنگی قرار داده است، به کمک های فوری بشردوستانه نیاز دارند.
سازمان ملل متحد نسبت به شرایط فاجعه بار در پی ورود بیماری کرونا به یمن هشدار داد و « آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد از کشورهای اهدا کننده برای کاهش شرایط انسانی خطرناک در این کشور درخواست کمک کرد.
گوترش گفت: بودجه کمی برای عملیات کمک رسانی در یمن داریم و این اولین باری است که با چنین مشکلی مواجه می شویم.

وی افزود اگر بودجه بزرگی دریافت نکنیم، ظرف چند هفته آینده بیش از 30 برنامه از 41 برنامه اصلی سازمان ملل در یمن لغو خواهد شد.
«یوسف الحاضری»، سخنگوی وزارت بهداشت یمن پیش از این اعلام کرده بود که هر 5 دقیقه یک کودک یمنی به دلیل سوء تغذیه یا بیماری های مسری جان خود را از دست می دهد که برابر با 288 کودک در هر روز است.

وی در ادامه افزوده بود که سالانه حدود 700 هزار یمنی با میانگین حدود 2000 نفر در روز، در سراسر یمن جان خود را از دست می دهند، با تاکید بر این مسئله که جنگ و محاصره نقش بسیار بزرگی در افزایش این میانگین داشته است.
به گزارش وبگاه الجزیره، بر اساس گفته پزشکان متخصص برخی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی در کشور لیبی از زیرساخت های ضعیفی برخوردارند، در شرایطی که به علت جنگ و هرج و مرج، کشور از عدم وجود برخی لوازم پزشکی ضروری و کمبود کادر درمان و آسیب مراکز درمانی در برخی مناطق رنج می برد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا