اجتماعیخبر اول

کشورهای خلیجی چگونه از کارگران خود در برابر گرمای هوا در تابستان حمایت می کنند؟

کشورهای خلیج با توجه به اینکه بیشترین تعداد کارگران خارجی را از کشورهای مختلف دارند و گرمای هوای شدیدی را به خصوص در فصل تابستان تجربه می کنند، طرح هایی برای حمایت از کارگران خارجی و حفاظت آن ها از گرمای بیش از حد اتخاذ می کنند.

میدل ایست نیوز: کشورهای خلیج با توجه به اینکه بیشترین تعداد کارگران خارجی را از کشورهای مختلف دارند و گرمای هوای شدیدی را به خصوص در فصل تابستان تجربه می کنند، طرح هایی برای حمایت از کارگران خارجی و حفاظت آن ها از گرمای بیش از حد آفتاب در تابستان اتخاذ می کنند.

با آغاز فصل تابستان، کشورهای خلیجی اقداماتی را برای حفاظت از کارگرانی که در فضای باز فعالیت می کنند اجرا می کنند.

اکثر این کارگران در زمینه زیرساخت هایی مانند تاسیسات، ساختمان ها و راه ها کار می کنند زیرا کشورهای خلیجی با توجه به تعداد کم جمعیت خود مجبورند برای توسعه خود از کارگران خارجی استفاده کنند.

کارگران خارجی در 4 کشور قطر، امارات متحده عربی، بحرین و کویت اکثریت جمعیتشان را تشکیل می دهند.

طبق گزارش مرکز آمار شورای همکاری خلیج در سال 2017 تعداد کل کارگران در این کشورها 21 میلیون اعلام شده است که از این تعداد 14.86 میلیون کارگر جزء کارگران خارجی هستند.

بر اساس گزارش این مرکز اگر خانواده های این کارگران نیز حساب شوند تعداد به 26 میلیون نفر می رسد که در واقع یعنی نصف جمعیت کشورهای خلیج را که به 55 میلیون نفر در سال 2017 رسیده بود، تشکیل می دهند.

عربستان به تنهایی با 76.7 درصد کارگر خارجی بیش از 11.1 میلیون کارگر خارجی دارد که اکثرا از کشورهای آسیاسی آمده اند.

نسبت کارگران در امارات به 90 درصد، در کویت به 69.3، عمان 80.9، قطر 94.4 و در بحرین به 73.5 درصد می رسد از این رو کشورهای خلیجی در صدر کشورهای جهان از لحاظ تعداد کارگران خارجی قرار دارند.

با آغاز ماه ژوئن گرمای زمین به همراه رطوبت افزایش پیدا می کند یعنی در واقع هوای شرجی شده و باعث می شود کارگرانی که در فضای باز کار می کنند آسیب ببینند.

کشورهای خلیجی تصمیمی یکسانی برای حمایت از کارگران خارجی در برابر گرمای آفتاب اتخاذ کرده اند و آن این است که کارگران در ظهر که آفتاب گرمای شدیدی دارد و به صورت عمودی می تابد کار نکنند و وقت استراحتشان باشد.

کویت با آغاز ماه ژوئن قانون ممنوعیت فعالیت کارگران خارجی در فضاهای باز در وقت ظهر را تا پایان ماه اوت اجرا می کند.

بنا به گفته اداره کل کارگران خارجی در کویت، کارگران هر روزه کار خود را از ساعت 11 ظهر تا 4 بعد از ظهر متوقف می کنند.

عربستان نیز از تاریخ 15 ژوئن تا 15 سپتامبر این قانون را اجرا می کند و از ساعت 12 ظهر تا 3 بعد از ظهر فعالیت کارگران خارجی در فضاهای باز را متوقف می کند.

بحرین از دیگر کشورهای خلیجی این قانون را از تاریخ 1 ژوئن تا پایان ماه اوت از ساعت 12 ظهر تا 4 بعد از ظهر اجرا می کند درحالی که امارات متحده عربی تاریخ اجرای این قانون را از نیمه ماه ژوئن تا 15 سپتامبر از ساعت 12:30 تا 3 بعد از ظهر قرار داده است.

در عمان بر اساس قانون وزارت کار این کشور کارگران در فضاهای باز از ساعت 12:30 تا 3 بعد از ظهر در سه ماه ژوئن، ژوئیه و اوت فعالیت نمی کنند همانطوری که در قطر نیز این قانون از ساعت 11:30 تا 3 بعد از ظهر در تاریخ 15 ژوئن تا 31 اوت اجرا می شود.

در یک گزارش مربوط به سازمان «اینترنیشنز» درخصوص کارگران خارجی جهان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج را ضمن کشورهای مناسب برای کارگران خارجی قرار داده است.

در این گزارش نشان داده شده است کشورهای خلیج به صورت مثبت از کارگران خارجی حمایت می کنند، عمان بهتری کشور از لحاظ کیفیت زندگی برای کارگران خارجی است و سایر کشورها نیز به جز کویت که در مرتبه 64 اَم قرار دارد نتایج خوبی محقق کرده اند.

امارات متحده عربی در مرکز 6، قطر در مرتبه 11، بحرین در جایگاه 20 از میان 64 کشور قرار دارد که به نظر می رسد علت موفقیت کشورهای خلیجی در این زمینه به ثبات سیاسی و اقتصادی آن ها بر می گردد.

قطر یکی از گرم ترین تابستان ها را تجربه می کند و با توجه به اینکه قرار است جام جهانی 2022 در آنجا برگزار شود نیاز به کارگران خارجی بسیاری دارد که در فضای باز برای ساختن ورزشگاه ها و زیر ساخت ها مرتبط با جام جهانی فعالیت کنند اما قطر با اینکه قانون ممنوعیت فعالیت کارگران خارجی در ظهر را اجرا می کند اما گام های دیگری نیز برای حمایت از کارگران اتخاذ کرده است.

یکی از بارزترین گام هایی که اتخاذ کرده است ساخت کلاه ایمنی دارای سیستم خنک کننده برای کاهش حرارت آفتاب در این پروژه ها است.

این کلاه ایمنی که توسط متخصصان قطری ساخته شده است توانایی این را دارد که حرارت بدن را به شکل قابل توجهی تا 10 درجه کاهش دهد و از طرفی دیگر شرایط را برای فعالیت ایمن و راحت در تابستان فراهم آورد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا