خبر اولسیاسینگاه خاورمیانه

جنگ داخلی در سوریه به خاندان اسد کشیده می شود؟

بسیاری که برای ماندن اسد در قدرت جنگیدند از وضعیت نابسامان اقتصادی و نبود هرگونه امتیازات مالی سرخورده شده اند.

میدل ایست نیوز: انچال وهرا می نویسد: در اواخر دهه 1920 «علی سلیمان الوحش» لقب «اسد» یافت چون توانسته بود فرانسوی ها را به حمایت از اقلیت علوی در سوریه متقاعد کند. نام «اسد» به گوش وی خوش آهنگ آمد و برای همین آن را نام خانوادگی خود ساخت، بی خبر از آنکه فرزندانش روزی حاکمان سوریه خواهند بود.

اولین اختلافات در این خاندان در اوایل دهه 1980 رخ داد که «رفعت» پسر علی، در پی سرنگونی حکومت برادر بزرگ ترش «حافظ» برآمد. حافظ توانست شورش برادرش را سرکوب کند و درسی مهم به پسر خود در نحوه تعامل با شورش های داخلی داد.

پس از چند سال جنگ و گریز، «بشار اسد» توانست بار دیگر قدرت خود را در بخش اعظم سوریه تثبیت کند. اما از ماه گذشته اتفاقاتی رخ داد که هیچ کس فکرش را نمی کرد. نخستین آنها این بود که «رامی مخلوف»، پسر خاله بشار اسد و یکی از ثروتمندترین مردان سوریه دربرابر حکم رئیس جمهور درباره پرداخت 230 میلیون دلار مالیات به تعویق افتاده مقاومت کرد. از آن زمان بسیاری از دیگر بستگان اسد وارد میدان شده و به صورت غیر مستقیم از بشار اسد انتقاد کرده اند. وضعیتی که نشان می دهد او حمایت بسیاری از نزدیکان و بستگان خود را از دست داده است.

به نظر می آید رامی مخلوف مطالبه مالیات را باج خواهی حکومت سوریه از خود می داند. اما بشار اسد هم حق دارد از مخلوف بخواهد که خوبی هایش را جبران کند. ثروت مخلوف امروز 5 میلیارد دلار برآورد می شود. ثروتی که به علت حمایت دولت سوریه از شرکت های وی فراهم شده است.

اما امروز که دولت سوریه به علت تحریم ها و چند سال جنگ دچار بحران شدید مالی شده و 90 درصد جمعیت زیر خط فقر به سر می برند، حق دارد که از مخلوف بخواهد که از ثروتش برای کاهش فشارهای اقتصادی هزینه کند. چیزی که ازنظر مخلوف قابل قبول نیست.

در ماه مه مخلوف چند ویدئو منتشر کرد و در لفافه به بشار اسد هشدار داد که حمایت علویان از جمله شبه نظامیان علوی که هزینه هایشان را مخلوف می پردازد ازدست می دهد. او همچنین با اشاره به اختلافات قدیمی گفت که اسماء، همسر بشار اسد که مذهب سنی دارد، در پی بالا کشیدن اموال علوی هاست.

اما سابقه بشار اسد نشان می دهد که او مخالفت نزدیکان و بستگان را تاب نمی آورد.

در سال 1994، بشار اسد که آن زمان فقط پسر رئیس جمهور سوریه بود، در حیاط هتل شرایتون دمشق با پسرعمویش ریبال مشاجره لفظی پیدا کرد. او از ترس این حادثه فورا در پی خروج از سوریه برآمد اما در فرودگاه دمشق نیروهای امنیتی با تیراندازی هوایی در پی بازداشت وی برآمدند. درنهایت او آزاد شد. خودش می گوید که علت آزادی اش آن بوده که پدرش، رفعت، حافظ اسد را تهدید کرده بود که برای آزادی پسرش در سوریه جنگ داخلی راه خواهد انداخت.

رییبال اسد که در اسپانیا به سر می برد تأکید می کند که مخلوف را شخصا می شمرد و او را فردی بزدل می داند که بدون بشار اسد هیچ نخواهد بود. به نظر وی همه ماجرا یک نمایش است تا به روس ها این پیغام را برسانند که بشار اسد دارد حمایت علوی ها را از دست می دهد، چون علوی ها در همان مناطقی حضور دارند که اصلی پایگاه های نظامی روسیه آنجاست.

تعدادی از فرزندان رفعت الاسد با بشار بیعت کردند و در سوریه ماندند. یکی از آنها «درید الاسد» است که همواره حامی حکومت دانسته می شد. اما او هم مدتی بعد از انتشار ویدئوهای رامی مخلوف، با انتشار چند توئیت از بشار خواست که با ده ها تن از افراد خاندانش که تاکنون وی را ندیده اند ملاقات کند.

چهره جنجال برانگیز دیگر پسر عمه بشار اسد به نام غیدق بود که در دیرالزور در جبهه ارتش سوریه جنگید اما بعدتر در درگیری با یک سرباز سوریه ای در شرایطی نامعلوم کشته شد.

با شدت گرفتن مشکلات اقتصادی در سوریه، تردیدها در امکان ادامه فعالیت اسد شدت گرفته است. بسیاری که برای ماندن اسد جنگیدند از وضعیت نابسامان اقتصادی و نبود هرگونه امتیازات مالی سرخورده شده اند. این وضعیت در میان علویان که در دفاع از اسد سلحشورانه تر جنگیدند چشمگیرتر است. آنان امروز خود را فقیرتر می بینند.

یک دیپلمات سابق سوریه ای تأکید می کند که نزاع بشار اسد و رامی مخلوف برای علوی ها بسیار ناگوار است. آنها احساس می کنند که خیلی چیزها را از دست داده اند و خسارت هایشان جبران نشده است. اما در عوض شاهد دعوای اسد و مخلوف بر سر میلیاردها پول هستند.

بسیاری از کارشناسان سوریه ای معتقدند که ادامه این وضعیت باعث تضعیف پایگاه اسد در میان علویان می شود. هرچند این لزوما به معنای کنار رفتن وی از صحنه قدرت نخواهد بود.

ریبال اسد تمایل خود به حضور در صحنه سیاسی سوریه را انکار نمی کند. او که مانند برادرانش رؤیای به قدرت رسیدن پدرش را در سر داشته، می گوید که شخصا دوست دارد مقام اپوزیسیون فعالیت کند بی آنکه در مرحله کنونی سمت سیاسی داشته باشد.

خاندان دیگری که سودای حکومت در سوریه را در سر دارد خاندان مصطفی طلاس است. مناف، پسر بزرگ طلاس، از فرماندهان بلندپایه نظامی بود که در ناآرامی های سوریه از دولت جدا شد. مناف که در پاریس به سر می برد در مقالاتی در نشریات روسیه ای درباره جانشین های احتمالی بشار اسد نوشته است. برادر مناف، که در امارات فعالیت اقتصادی دارد، می گوید که وی در پی حضور در صحنه سیاسی سوریه است. اما تا زمانی که بشار قدرت را به دست داشته باشد به سوریه بازنخواهد گشت.

در شرایط کنونی به نظر می آید روسیه ترجیح می دهد که به جای برکنار کردن بشار اسد، او را مدیریت کند. اما با شدت گرفتن مشکلات اقتصادی معلوم نیست تا چه حد بتواند در این هدف موفق باشد.

منبع
Foreign Policy

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا