خبر اولسیاسی

سفر بی حاصل «نیچروان بارزانی» به بغداد/ پیشنهاد وی برای امضای تفاهم نامه امنیتی با ترکیه بی پاسخ ماند

«نیچروان بارزانی» پیشنهاد کرده که تفاهم نامه امنیتی میان بغداد و آنکارا امضا شود که به موجب آن ترکیه حق اجرای عملیات نظامی علیه مواضع "پ ک ک" داشته باشد.

میدل ایست نیوز: روزنامه «الاخبار»، چاپ بیروت، به نقل از چند منبع سیاسی در عراق خبر داد که سفر روز گذشته «نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق، به بغداد کاملا «شکست خورده» بود.

براساس این گزارش، هیچ یک از نتایج مورد انتظار بارزانی در این سفر تحقق نیافت، «مصطفی الکاظمی» به دادن وعده بسنده کرد و به دغدغه های بارزانی که گفته بود «وقت آن رسیده که به فهمی مشترک و راه حلی برای مشکلات برسیم» پاسخی نداد.

بارزانی با صدور بیانیه ای تأکید کرد که «اقلیم کردستان آماده حل اختلافات و پرونده های فیمابین با دولت فدرال است».

اما منابع سیاسی این اعلام آمادگی اقلیم را صرفا مانور سیاسی می دانند و تأکید می کنند که این اقدامات پیشنهادی صرفا نتیجه شرایط سخت کشور و منطقه و جهان و از همه مهم تر کاهش قیمت نفت و شیوع ویروس کروناست.

منابع دیگری نیز به «الاخبار» خبر دادند که هدف اصلی بارزانی از این سفر دریافت وجوه نقد برای پرداخت حقوق کارکنان اقلیم بوده است، چون مبلغ 400 میلیون دلار که چند هفته پیش از بغداد به حساب حکومت اقلیم واریز شد به پایان رسیده و اقلیم دیگر پولی در بساط ندارد.

در همین راستا بارزانی پیشنهاد کرده بود که در هیئتی که قرار است به ریاست الکاظمی به زودی عازم کویت و ریاض و ابوظبی شود نماینده ای از اقلیم هم حضور داشته باشد، زیرا وی می داند که مذاکرات الکاظمی در این سه کشور تا حد زیادی اقتصادی خواهد بود و وعده کمک 4 میلیارد دلاری به بغداد مطرح شده است.

ازسوی دیگر، بارزانی پیشنهاد کرده که تفاهم نامه امنیتی میان بغداد و آنکارا امضا شود که به موجب آن ترکیه حق اجرای عملیات نظامی در شمال عراق را علیه مواضع نیروهای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) داشته باشد. اقلیم تمایل دارد که بغداد هم نیروهای پ ک ک را گروه تروریستی اعلام کند.

این گزاش افزوده که الکاظمی جواب روشنی به این پیشنهادها نداده و گفته که این موضوع پیامدهایی بر روابط بغداد و آنکارا، بغداد و اربیل، و اربیل و آنکارا خواهد داشت که باید همه آنها بررسی شود.

با اینکه بغداد اعتراض رسمی خود به عملیات ترکیه در شمال عراق را اعلام کرده، به نظر می آید که موضوع صرفا جنبه رسانه ای داشته باشد، وگرنه «هاکان فیدان»، رئیس دستگاه امنیت ترکیه، دو روز پیش از آغاز این حملات به صورت محرمانه به بغداد سفر کرده و احتمالا درباره همین موضوع مذاکره کرده بود.

منابع آگاه خبر داده اند که عملیات ترکیه هنوز به اتمام نرسیده و ترکیه از الکاظمی خواسته که اجازه دهد نیروهای ترکیه خودشان را به منطقه مخمور (105 کیلومتری جنوب موصل) برسانند. درخواستی که با مخالفت الکاظمی مواجه شده و او فقط وعده موافقت با «عملیات کوتاه هوایی» در این منطقه را داده است.

گفتنی است که نیروهای ترکیه از سال 2015 بدون اجازه دولت عراق در پایگاه یعشیقه در شرق موصل حضور دارند و تاکنون چندین بار مطالبه عراق برای خروجشان از این نقطه را نادیده گرفته اند.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا