خبر اولسیاسی

واکنش ایران به بازداشت اعضای حشدالشعبی در عراق: موضوع داخلی است و بنای دخالت نداریم

سخنگوی وزارت خارجه ایران به بازداشت تعدادی از نیروهای کتائب حزب الله عراق توسط سازمان مبارزه با تروریسم واکنش نشان داد.

میدل ایست نیوز: «عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه به بازداشت اخیر تعدادی از نیروهای کتائب حزب الله عراق توسط سازمان مبارزه با تروریسم عراق واکنش نشان داد.

وی در نشست خبری خود در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه ایران برگزار شد، در مورد دیدگاه ایران نسبت به بازداشت اخیر چند تن از نیروهای حشد الشعبی گفت: « مسائلی که در عراق اتفاق می‌افتد مربوط به خود این کشور است و جمهوری اسلامی ایران بنا نداشته و ندارد که در امور داخلی عراق دخالت کند و در مورد مسائلی اظهارنظر کند که به ما ارتباطی ندارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: «حشدالشعبی یک گروه مردمی است که با تبعیت از دستور مرجعیت تشکیل شد و اکنون تبدیل به یک نیروی نظامی شده است.»

وی ادامه داد: «ما اطمینان داریم که دولت و ملت عراق به خوبی از پس این مسائل بر می‌آیند و موضوعات داخلی خود را به نحو احسن مدیریت می‌کنند تا این کشور هرچه بیشتر به سمت امنیت و ثبات مطلوب حرکت کند.»

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اخباری منتشر شده که قرار است به زودی نخست وزیر عراق به تهران سفری داشته باشد، اظهار کرد: ما از هرگونه تماس و سفر مقامات کشورهای دوست و همسایه به ایران استقبال می‌کنیم. چندین پیشنهاد برای سفر به کشور مطرح شده و چندین پیشنهاد نیز برای سفر مقامات کشورمان به کشورهای همسایه مطرح است که البته هنوز نهایی نشده است و در صورت نهایی شدن در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر مقابله ایران با گروه‌های تروریستی در مرز مشترک ایران و عراق و این که این اقدامات بعد از سفر ظریف به ترکیه صورت گرفت و این که آیا این ربطی به این سفر دارد و ایران برای انجام این اقدامات با دولت عراق هماهنگی کرده بود یا نه گفت: مبارزه با تروریست‌ها در دستور کار مشترک همه کشورهای منطقه از جمله ایران، ترکیه و عراق قرار دارد. من از بحث هماهنگی‌های اطلاع ندارم.

وی همچنین با بیان این که طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران از مرزهای خود دفاع می‌کند و هر جا تروریست‌ها نفوذ کرده باشند اقدام به پاکسازی آنها می‌کند گفت: در این زمینه از نزدیک با مقامات عراقی در مشورت هستیم آنها از گذشته در جریان فعالیت‌های ما و همچنین فعالیت‌های گروه‌های تروریستی شناسنامه دار در آن منطقه قرار دارند.

موسوی با بیان این که بحث عملیات مشترک (بین ایران و ترکیه) را نمی‌توانم تایید کنم گفت: اما این اصل در کشورهای منطقه نظیر ایران، ترکیه و حتی عراق وجود دارد که به تناسب شرایط با تروریست‌های شناسنامه دار که دست به اقدامات تروریستی در حاشیه نوارهای مرزی می‌زند مقابله کنند و اقدامات نیز در این زمینه انجام شده است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا