سرخط خبرها

با فرارسیدن موعد الحاق کرانه باختری، اظهار بی‌اطلاعی وزیر امور خارجه اسرائیل:‌ «از نتانیاهو بپرسید»

براساس برنامه دولت اسرائیل، قرار است این الحاق جنجال برانگیز، امروز چهارشنبه (اول ژوئیه) رسما اعلام و اجرایی شود.

میدل ایست نیوز: «گابی اشکنازی»، وزیر امور خارجه کابینه ائتلافی نتانیاهو ـ گانتس درباره الحاق بخشی از سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری به  اسرائیل اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت در این باره از نخست وزیر بپرسید.

براساس برنامه دولت اسرائیل، قرار است این الحاق جنجال برانگیز، امروز چهارشنبه (اول ژوئیه) رسما اعلام و اجرایی شود.

اشکنازی در پاسخ به پرسشی در این باره در رادیوی ارتش گفت: «اینکه انتظار داشته باشیم الحاق امروز اتفاق بیافتد، غیر منطقی است.» با این حال وی اتخاذ چنین تصمیمی را در روز چهارشنبه، همچنان محتمل دانست.

طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن که همچنان بخشی از سرزمین «فلسطین» به شمار می‌رود از زمان رونمایی از طرح «صلح خاورمیانه» ترامپ، معروف به «معامله قرن» در دستور کار دولت اسرائیل قرار گرفت.

این سرزمین‌ها پس از جنگ ۱۹۶۷ اشغال شد و هم‌اکنون شماری از شهرک‌های یهودی‌نشین در آن برپا شده است. سازمان ملل متحد این اراضی را بخشی از «سرزمین‌های اشغالی» فلسطین می‌خواند.

الحاق این سرزمین‌ها به خاک اسرائیل با مخالفت جدی سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای منطقه مواجه شده است.

وزیر امور خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه در دیدار با «آوی برکوویتز»، فرستاده ویژه ایالات متحده «معامله قرن» دونالد ترامپ را یک طرح خوب توصیف کرده بود اما گفته بود که این طرح [برای اجرا] باید با حضور شرکا و بازیگران متعدد سر میز مذاکرات، تکمیل شود.

تمام سازمان‌های سیاسی و سیاسی-نظامی فلسطینی احتمال الحاق بخشی از سرزمین‌های اشغالی به خاک اسرائیل را محکوم کرده و آن را به مثابه اعلان جنگ توصیف کرده اند.

آخرین تصاویری دریافتی از مناطق مورد نظر نشان می دهد الحاق دستکم تا قبل از ظهر چهارشنبه بوقت محلی، جنبه عملی بخود نگرفته است.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا