سرخط خبرها

مشاور الکاظمی: برگزاری انتخابات زودهنگام تصمیمی سیاسی است/دولت 15 پیشنهاد در رابطه با قانون انتخابات دارد

مشاور نخست وزیر عراق تاکید کرد دولت به شرط تکمیل رای‌‌دهی به قانون انتخابات، آماده است انتخابات زودهنگام پارلمانی را برگزار کند.

میدل ایست نیوز: «حسین الهنداوی»،مشاور نخست وزیر عراق تاکید کرد دولت به شرط تکمیل رای‌‌دهی به قانون انتخابات، آماده است انتخابات زودهنگام پارلمانی را برگزار کند.

الهنداوی اظهار داشت: «برنامه دولت در یکی از بندهای خود بر برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی به شکلی سالم، عادلانه و آزاد و مبتنی بر معیارهای بین‌المللی تاکید دارد و نخست‌وزیر بر برگزاری این انتخابات به صورتی که به اراده شهروندان احترام بگذارد، مُصر است.»

وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات در گرو وجود تصمیم سیاسی است، اظهار داشت: «آمادگی برای این رویداد چندبُعدی است که در صدر آن، قانون انتخابات قرار دارد و مربوط به شکل و ماهیت نظام انتخاباتی است، این امر اکنون در دست بررسی و مذاکره گسترده میان گروه‌های سیاسی و پارلمانی و فرهیختگان و تظاهرات‌کنندگان قرار دارد.»

الهنداوی خاطرنشان کرد: مطرح شدن موضوع انتخابات به صورت گسترده میان طیف‌های مختلف امری مثبت برای دستیابی به قانون مورد رضایت شهروندان و خواسته‌های آنهاست، قانون انتخابات پس از گذشت شش ماه از تصویب کلیات آن هنوز ناقص است و جداول مربوط به دایره‌ها انتخاباتی و مشخص‌سازی مراکز رای‌گیری کامل نشده لذا این فرایند نیازمند تکمیل از سوی دستگاه قانون‌گذاری است.

وی افزود:فراکسیون‌های سیاسی که به تصویب این قانون رای دادند، اکنون علاقه‌مند به اعمال برخی اصلاحات بر شماری از بندهای این قانون هستند و نخست‌وزیری نیز فهرستی کاملی از پیشنهادهای خود را آماده کرده است که در صورت امکان تعدیل قانون می تواند جایگزین برخی بندها شود.

مشاور الکاظمی اظهار داشت: قوه مقننه تنها طرفی است که مسئول تصویب قانون است لذا اصلاح قانون انتخابات پارلمانی مستلزم توافق سیاسی میان فراکسیون‌های پارلمانی است و دولت در تلاش است تا قانون انتخاباتی به تصویب برسد که به بهترین وجه به خواسته‌های شهروندان پاسخ دهد و فرایند دمکراتیک و سیاسی را اجرا کند.

وی افزود: پیشنهادهای ما با تمام جزئیاتش آماده است و منتظر کمیسیون حقوقی پارلمان هستیم تا مذاکرات و گفت‌وگوهای خود در این موارد را شروع کنند، همچنین شمار ماده‌هایی که دولت اصلاح آن را پیشنهاد خواهد داد 10 الی 15 ماده است.

الهنداوی در پایان اظهار داشت: اصلاحات مدنظر دولت در رابطه با شمار کرسی‌ها و توزیع دایره‌های انتخاباتی است همچنین در این اصلاحات وجود عدالت و پاک‌دستی در فرایند انتخابات تضمین شده است، ما با ایده مربوط به نظام بیومتریک نوین برای تسریع در اعلام نتایج انتخابات موافق هستیم.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا