اجتماعیخبر اولدیدگاهسیاسی

مشکلات آموزش پس از کرونا در عراق

بحران برق و اینترنت ضعیف، از مهم ترین چالش های پیش روی آموزش از راه دور، در زمان کرونا در عراق است.

میدل ایست نیوز: به گزارش وبگاه النبأ، با شیوع ویروس کرونا در عراق و ابتلای تعدادی در پایتخت و شهرهای مرکزی و شمالی، مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند، در حالی که موسسه های آموزشی به تازگی بازگشایی شده بودند و از ماه اکتبر سال گذشته به علت تظاهرات مردمی خواهان اصلاحات سیاسی و بهبود شرایط اقتصادی و خدماتی در کشور تعطیل بودند.

این تعطیلات اجباری به علت ترس از افزایش انتشار ویروس کرونا، مشکلات بخش آموزش را تشدید کرد و این سال درسی را از حیث پیوستگی آموزش دروس و تکمیل روند تدریس و کلاس های تمرینی دانش آموزان به بدترین سال درسی تبدیل کرده است و همچنین برخی دانشگاه ها و مدارس، پیش از کرونا با تعطیلی های مکرر و عدم پیوستگی آموزشی رو به رو بوده اند.

وزارت آموزش عالی و پژوهش علمی عراق، راه حل های اضطراری خود را دارد و از اساتید دانشگاه ها برای برقراری ارتباط مجازی با دانشجویان دعوت کرده است و همچنین وزارت آموزش و پرورش عراق همین درخواست را از مدرسین و معلمین خود داشته است.

به گزارش وبگاه العربی الجدید، تجربه آموزش مجازی در عراق و ادامه آن، در صورت عدم فراهم آمدن شرایط اجرایی اش با مشکلات بزرگی همراه است.

با وجودی که در شرایط شیوع ویروس کرونا، آموزش مجازی بهترین گزینه است، تاکنون بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده و به زیرساخت های دستگاه ها و شبکه های پخش توجهی نشده است.

برخی مسئولین وزارت آموزش  و پرورش عراق اقرار می کنند که در برنامه آموزش مجازی نابسامانی است، علاوه بر مشکلات بسیاری که به دلیل اجرای آن برای اولین بار در عراق وجود دارد و اینکه همه دانش آموزان امکان دسترسی به آن را ندارند.

مسئولی در وزارت آموزش و پرورش که خواست نامش فاش نشود گفت: طرح آزمایشی آموزش از راه دور برای همه مراحل آموزشی اجرا نشده است و بحران برق و اینترنت ضعیف از مهم ترین چالش های پیش روی آن است و این مسئول بر نبود نگاه استراتژیک به آن و عدم حمایت دولت برای موفقیت این طرح تاکید کرد.

وی در ادامه افزود وزارت آموزش و پرورش در ادامه دادن به این طرح آزمایشی یا لغو آن مردد است، به ویژه که امکان اجرای آن برای بسیاری از مدارس در روستا ها به دلیل نبود برق و اینترنت وجود ندارد.

مدارس و دانشگاه های عراق از برنامه هایی مانند یوتیوپ یا اسکایپ و واتساپ و تلگرام برای اجرای سیستم آموزش از راه دور استفاده می کنند.

کمیته آموزش و پرورش پارلمان عراق پیشنهاد لغو طرح آموزش مجازی را داد و آن را بی فایده خواند و «ایناس المکصوصی»، عضو کمیته گفت: مشکلات بسیاری در اجرای سیستم آموزش مجازی وجود دارد، از جمله عدم برنامه ریزی و نبود نگاه صحیح و عجله در اجرای آن، به ویژه که ناگهان و بدون بررسی پیشین و بدون امکانات آغاز شده است و همچنین بودجه ای برای آن وجود ندارد، علاوه بر کمبود زیر ساخت های لازم برای برقراری ارتباط اینترنتی که آن را به پروژه ای ناکارآمد تبدیل می کند.

«خالد الشیخلی»، معلم یکی از مدارس بغداد گفت: بسیاری از مدرسین با این طرح آزمایشی ارتباط برقرار نکرده اند و بسیاری از دانش آموزان به علت مشکلات فراوان و جدید بودن طرح، از گروه های درسی مجازی خارج شده اند.

وی در ادامه افزود این طرح آزمایشی بی نتیجه است و تعداد کمی از دانش آموزان موفق به همراهی با آن شده اند و آنها کسانی بوده اند که از اینترنت و برق، با شرایط مناسب بهره مند بوده اند ولی تعداد آنها اندک است.

در صورتی که این طرح اجرا شود و امتحانات بر مبنای آن انجام بشود، ظلم بزرگی به دانش آموزان خواهد شد و الشیخلی از وزارت آموزش درخواست کرد این طرح را بازبینی و در صورت فراهم آمدن شرایط مناسب، آن را اجرا کنند.

به گزارش وبگاه اولترا عراق، درباره کیفیت پایین اینترنت در عراق، «زید احمد»، کارشناس شبکه های الکترونیکی می گوید: خدمات نامطلوب اینترنت در عراق، به ویژه در مرکز و جنوب آن دلایل متعددی دارد که از مهم ترین و موثرترین آنها، هزینه انتقال حجم های اینترنت از وزارت است، چنانکه کرایه انتقال حجم های اینترنتی در مقایسه با قیمت آن در اقلیم کردستان عراق و سایر کشورها بسیار بالا است که باعث کاهش حجم اینترنت ارائه شده به شهروندان توسط شرکت ها می شود.

به گزارش وبگاه مونت کارلو الدولیه، وزارت آموزش و پرورش عراق در اداره این بخش مهم و ایجاد راه حل هایی برای ادامه آموزش، با راه اندازی سایت آموزش از راه دور خود به نام تریبون آموزشی نیوتن، تقریبا ناتوان بوده است.

«حمید جحجیح»، مدیر اجرایی تریبون آموزشی گفت: با تلاش های شخصی و رایگان سعی داریم تا حد امکان راه حل ها و جایگزین هایی را برای ادامه ارسال اطلاعات و دانش مورد نیاز دانش آموزان و ادامه همراهی آنها با فرآیند آموزش، با استفاده از شبکه های اجتماعی و تریبون مجازی ایجاد کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا