اجتماعیخبر اولدیدگاهسیاسی

کارزار «الحلبوسی» برای پایان دادن به سلطه «اخوان المسلمین» بر دیوان وقف اهل سنت در عراق

افرادی نزدیک به «محمد الحلبوسی» از طرحی برای تعدیل قانون وقف اهل سنت در مجلس خبر دادند که به موجب آن صلاحیت مجمع فقهی برای معرفی رئیس دیوان وقف اهل سنت منتفی می شود.

میدل ایست نیوز: به نظر می آید که کارزار تعیین رئیس جدید برای دیوان وقف اهل سنت در عراق این بار از چارچوب معمول اختلاف بر سر تعیین این یا آن شخص گذشته و یک نیروی سیاسی قدرتمند سنی درپی تغییر بنیادین قواعد بازی برای حذف نیروهای دینی ای است که همچنان نفوذ بالایی در نهادهای دینی اهل سنت دارند.

دور اول این نزاع از آنجا آغاز شد که همه دانستند «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در پی عزل و نصب های گسترده در مراکز اداری کشور است.

به صورت معمول رئیس دیوان وقف اهل سنت ازجانب «مجمع فقهی علمای بزرگ ارشاد و افتاء» تعیین می شود. در ماده چهارم قانون دیوان اهل سنت عراق (مصوب 2012) آمده که «رئیس دیوان وقف در رتبه وزیر است و با پیشنهاد نخست وزیر پس از موافقت مجمع فقهی علمای بزرگ ارشاد و افتاء» تعیین می شود.

مقر این مجمع فقهی مسجد ابوحنیفه در منطقه اعظمیه بغداد است و این مجمع خود را «مرجع شرعی مستقل اهل سنت» در عراق می داند که چون نهادی غیر حکومتی است به تصویب قانون نیازی ندارد. اختلاف ها از همین نکته پایانی آغاز می شود.

مجمع فقهی طی نامه ای رسمی به نخست وزیر 3 نفر را برای ریاست دیوان وقف اهل سنت تعیین کرد که یکی از آنها «صلاح الدین فلیح طه»، داماد و برادرزاده «احمد حسن طه»، یکی از اعضای اصلی مجمع فقهی بود.

اما صلاح الدین فلیح طه پس از آنچه «حملات رسانه ای» علیه خود خواند از نامزدی انصراف داد.

چند ساعتی از ارسال نامه مجمع به نخست وزیر نگذشته بود که افرادی نزدیک به «محمد الحلبوسی» از طرحی برای تعدیل قانون وقف اهل سنت در مجلس خبر دادند که به موجب آن صلاحیت مجمع فقهی برای معرفی رئیس دیوان وقف اهل سنت منتفی می شود.

یک عضو بلندپایه ائتلاف «القوی العراقیه» به ریاست «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، تأکید کرد که موضوع بسیار فراتر از اختلاف بر سر منصب ریاست دیوان وقف است بلکه باعث تغییرات اجتماعی ای می شود که دست روحانیون را از دخالت در امور غیر دینی استان های آزادشده از چنگ داعش کوتاه می کند و در همین راستا ریاست دیوان وقف اهل سنت را موضوعی غیر دینی می داند.

«عبدالله الخربیط»، از سران ائتلاف «القوی» و نیروی نزدیک به رئیس مجلس عراق، در پاسخ به سؤالی درباره زمزمه های دست داشتن ائتلاف الحلبوسی در طرح تعدیل قانون دیوان وقف، ضمن تأیید این زمزمه ها گفت که «این اطلاعات نه فقط قابل تأیید است که ما آن را کارزار خود می دانیم».

او گفت که «ـبه دور از پرده پوشی باید گفت که جماعت اخوان المسلمین یک تشکیلات بین المللی مشکوک است که حرف و حدیث هایی درباره ارتباط آن با فراماسونی هم مطرح است، اینها گروه خطرناکی هستند که ما را به مهلکه کشاندند، اجازه نخواهیم داد که سرنوشت کشور یا دست کم سرنوشت استان های سنی نشین به دست آنها بیفتد».

به گفته الخربیط نمی توان مدل انتخاب رئیس دیوان وقف شیعیان را در میان اهل سنت تکرار کرد چون «مراجع شیعه در ارتباط دائم با مقلدینشان هستند و در عزل و نصب خود عملا خواست مقلدین را نمایندگی می کنند اما مجمع فقهی نماینده هیچ کسی نیست و فقط می توان آن را مانند یک نهاد مدنی غیر دولتی دانست و واگذاری اختیارات دیوان وقف اهل سنت و میلیون ها دلار به آن معنا ندارد.

او ایده اصلی طرح پیشنهادی ائتلاف خود را پایان کار اخوان المسلمین و بستن راه دسترسی کسانی که نماینده هیچ کسی نیستند به میلیون ها دلار دانست و افزود که اکثر اعضای مجمع مذکور وابسته به کشورهای خارجی هستند.

الخربیط تأکید می کند که گروه های اخوانی تابع نظر «مرشد» خود عمل می کنند و به نظر ما اخوان المسلمین یک نهاد اطلاعاتی است که در پی سلطه بر اهل سنت در جهان است و نتیجه عملکردهای آنان را هم در ویرانی گسترده شهرهایمان به دست داعش دیدیم.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا