خبر اولسیاسی

میدل ایست آی: روابط شک برانگیز امارات و اسرائیل بیش از یک «ازدواج مصلحتی» است

یک نویسنده و تحلیلگر در یادداشتی که در سایت «میدل ایست آی» منتشر شده بر پشت پرده روابط صمیمانه امارات و اسرائیل متمرکز شده و به نتایجی دست یافته که مهم ترین آن روابط شک برانگیز برای شکست «اسلام سیاسی» است.

میدل ایست نیوز: «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل به سوی اجرای طرح و توطئه الحاق کرانه باختری گام بر می دارد اما عادی سازی روابط میان ابوظبی و تل آویو فقط مشروط به سیاست اشغال فلسطین نخواهد بود.

«آندریاس کریگ»، نویسنده و تحلیلگر در یادداشتی که در سایت «میدل ایست آی» منتشر شده بر پشت پرده روابط صمیمانه امارات و اسرائیل متمرکز شده و به نتایجی دست یافته که مهم ترین آن روابط شک برانگیز برای شکست «اسلام سیاسی» است.

کریگ می گوید مسئولان اسرائیلی از سال 2015 به بهانه حضور رسمی در آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر که مقرش در ابوظبی است به امارات سفر می کردند.

به نوشته این نویسنده غالبا از نزدیکی روابط میان امارات و اسرائیل با عنوان «ازدواج مصلحتی یا صوری» در مقابله با دشمن مشترکشان ایران یاد می شود که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما شکل گرفت و دو طرف برای اعمال فشار بر ایران خواستار اتخاذ موضعی قوی تر از جانب امریکا علیه ایران شدند.

کریگ افزود پس از سال ها مذاکره میان امارات و اسرائیل از طریق میانجیگران، نتانیاهو و «عبدالله بن زاید»، وزیر امور خارجه امارات در یکی از هتل های نیویورک طی نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2012 با یکدیگر دیدار و درباره نگرانی مشترک خود در خصوص فعالیت های ایران رایزنی کردند.

به نظر این نویسنده امارات متوجه شد که در آخر کشورهای خلیج باید بار ایران را تحمل کنند از این رو منافع ژئواستراتژی مشترک فقط علت افزایش روابط صمیمانه امارات و اسرائیل نیست.

وی این ازدواج شک برانگیز و مصلحتی را در نتیجه دشمنی شدید امارات با بهار عربی و نگرانی از گروه اخوان المسلمین دانست و گفت افزایش قدرت اسلام گراها پس از انقلاب ها منشأ نگرانی امنیتی شدید این دو کشور است.

در یک پیام امریکایی فاش شده، به احتیاط و محافظه کاری «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات نسبت به انتخابات در خاورمیانه اشاره شده است و وی اشاره کرده که انتخابات بیشتر می تواند در کوتاه مدت گروه اخوان المسلمین و حزب الله را توانمند کند.

کریگ بیان کرد فکر تبدیل بهار عربی به زمستان فکری بود که انتشار وسیعی در اسرائیل داشت از آنجا که کارشناسان اسرائیل بارها گفتند که عرب ها در نظامی دیکتاتوری وضعیت بهتری خواهند داشت که این فکر ضد انقلابی امارات است که با عنوان ثبات دیکتاتوری آن را ترویج می کند.

این نویسنده اشاره کرد اسرائیل تلاش کرد تا امارات را به عنوان قدرتی در زمینه الکترونیک و رسانه تبدیل کند و در همین راستا برخی کارشناسان الکترونیک خود را در اختیار برخی شرکت های بد نام امارات مانند «دارک ماتر» قرار داد.

وی به همکاری میان امارات و اسرائیل در تبادل داده های اطلاعاتی و مانورهای مشترک اشاره و تاکید کرد نیروهای ویژه اسرائیل در یمن و لیبی به مزدورانی برای بیرون راندن اسلام گراها در یمن و لیبی تبدیل شده اند.

در پایان این یادداشت تاکید شده که چارچوب شراکت عمیق میان امارات و اسرائیل برای برپایی نظام منطقه ای جدیدی است از این رو عجیب نیست که اسرائیل مشتاق است امارات نقش بارزی در طرح صلح خاورمیانه یا معامله قرن داشته باشد.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا