خبر اولسیاسی

ارائه گزارش «قتل خودسرانه» سردار شهید «قاسم سلیمانی» و استفاده از پهپادها به شورای حقوق بشر سازمان ملل

در گزارش اَگنس کالامارد ترور سردار سلیمانی نخستین موردی خوانده شده که طی آن دولت یک کشور با استناد به حق دفاع از خود، کشتن مقام دولتی کشوری دیگر در خاک کشوری ثالث را واجد وجاهت قانونی می‌خواند.

میدل ایست نیوز: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه قتل‌های خودسرانه گزارشش را به شورای حقوق بشر این سازمان ارائه کرد و در گزارش خود ترور قاسم سلیمانی را خلاف قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد دانست.

«اَگنس کالامارد» در مصاحبه‌ای مطبوعاتی خواهان تدوین قوانین و مقررات بین‌المللی جدید برای تعیین محدوده قانونی استفاده از پهپادهای نظامی و همچنین امکان پیگیری حملات پهپادی در مراجع قضایی شد.

او در گزارش خود نوشته است اقدام آمریکا در حمله پهپادی و کشتن سردار شهید «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران خلاف قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد بود.

در مقابل، وزارت امور خارجه آمریكا از نتیجه‌گیری گزارشگر ویژه سازمان ملل «درباره نقض قوانین بین‌المللی در کشتن قاسم سلیمانی» به شدت انتقاد کرده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سردار قاسم سلیمانی را «یکی از مهلک‌ترین تروریست‌های جهان» توصیف کرده و گفته سازمان ملل سوابق او را «سفیدنمایی» می‌کند.

در گزارش اَگنس کالامارد قتل هدفمند شهید قاسم سلیمانی نخستین موردی خوانده شده که طی آن دولت یک کشور با استناد به حق دفاع از خود، کشتن مقام دولتی یک کشور، در خاک کشوری ثالث را واجد وجاهت قانونی می‌خواند.

هر چند این گزارشگر ویژه از سوی سازمان ملل صحبت نمی‌کند اما یافته‌های خود را در اختیار این سازمان قرار می‌دهد.

او نوشت ایالات متحده آمریکا نتوانسته مدارک و شواهدی نشان دهد که از خطر فوری سردار قاسم سلیمانی برای شهروندان آمریکایی حکایت و در نتیجه هدف گرفتن کاروان خودروهای حامل او در بغداد را توجیه کند.

گزارش کالامرد اگر چه به قتل هدفمند قاسم سلیمانی به طور مفصل پرداخته، اما هدفش از این کار را نشان دادن خطر فزاینده استفاده از پهپادها برای انجام عملیات‌های نظامی در خارج از قواعد جنگی و تسلیحاتی که در منشور سازمان ملل به آن اشاره شده عنوان کرده است.

این گزارش با توجه به گسترش‌ استفاده از پهپادها در پنج سال گذشته ارائه شده است.

او در گزارش خود نوشته جهان وارد «دوره دوم هواپیماهای بدون سرنشین» شده که به شکل کنترل‌ناپذیری بر شمارشان افزوده می‌شود و هیچ معیاری برای استفاده از آنها وجود ندارد.

بنابر این گزارش در این دوره شمار وسیعی از بازیگران دولتی و غیر دولتی در حال استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین هستند که هر روز از نظر فناوری پیشرفته‌تر می‌شوند.

او می‌گوید اکنون بسیاری از کشورها علاقه دارند که به جمع کشورهایی بپیوندند که قدرت پهپادی به شمار می‌آیند.

او گفت در حال حاضر ۱۰۲ کشور پهپادهای نظامی فعال و ۴۰ کشور پهپادهای مسلح دارند.

در این گزارش آمده از سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۱ کشور به منظور استفاده از زور -نظیر کشتارهای هدفگیری شده – از پهپادهای مسلح استفاده کرده‌اند. کالامارد از ۱۱ کشور نام برده است: بریتانیا، مصر، ایران، عراق، اسرائیل، نیجریه، پاکستان، عربستان، ترکیه، امارات متحده عربی و آمریکا.

در این گزارش برآورد شده که «۳۵ کشور بزرگترین و مرگبارترین نوع پهپاد را دارند».

کالامارد خواستار شفافیت بیشتر دولتها در استفاده از پهپادها شد.

هدف از ارائه این گزارش به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، تشویق اعضای این شورا به اقدامی جهت تعیین ضوابط علیه این سلاح فوق پیشرفته است.

منبع
BBC

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا