سرخط خبرهاسیاسی

تحقیقات درباره ترور «هشام الهاشمی» به کجا رسید؟

یک مسئول امنیتی عراق در گفت‌وگویی به تشریح آخرین نتایج تحقیقات ترور «هشام الهاشمی»، پژوهشگر و تحلیلگر امور امنیتی پرداخت.

میدل ایست نیوز: یک مسئول امنیتی عراق در گفت‌وگویی به تشریح آخرین نتایج تحقیقات ترور «هشام الهاشمی»، پژوهشگر و تحلیلگر امور امنیتی پرداخت که شب دوشنبه گذشته به دست افراد موتورسوار جان باخت و موجی از محکومیت‌‌ها از سوی شخصیت‌های سیاسی، آکادمیک و مردمی را به دنبال داشت.

منبع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: «کمیته‌ای متشکل از افسران وزارت کشور و کارآگاهان جنایی و ماموران دستگاه اطلاعات به تحقیقات خود در این باره ادامه می‌دهند اما تاکنون به سرنخی دال بر دست داشتن شخصیت معین نرسیده‌اند و شواهد نشان می دهد گروه‌های مسلح مسئولیت ترور وی را برعهده دارند.»

وی افزود: «قرائن و شواهد بیانگر آن است که گروه مُجری ترور الهاشمی با افراد و مجموعه‌های دیگری در ارتباط بوده اند که مسیر حرکت و برنامه وی از منزلش در محله زیونه واقع در شرق بغداد تا مکان ترور را در اختیار گروه موتورسوار قرار داده و عملیات کاملا به صورت برنامه‌ریزی انجام شده است.»

منبع یاد شده اظهار داشت: «شماری از دوربین‌های نظارتی که در محدوده ترور قرار داشته و متعلق به فرماندهی پلیس بغداد بوده، خراب بوده یا اساسا فیلمی ضبط نکرده است، از این همین رو تحقیقاتی برای بررسی این امر که آیا این اقدام عمدی بوده یا اینکه به دلیل اهمال و قصور افسران مربوطه بوده است، در حال انجام است.»

در همین رابطه، منبع مذکور با بیان اینکه تحقیقات در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، تاکید کرد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شخصا بر عملیات تحقیق نظارت می‌کند و وی دستور داده تا همه امکانات موجود برای کشف هر گونه سرنخی که نیروهای امنیتی را به مجرمان یا گروه دخیل در این جنایت برساند، به کار گرفته شود.

هشام الهاشمی، تحلیلگر برجسته امور امنیتی عراق  دوشنبه شب گذشته پس از پایان مصاحبه تلویزیونی تحت عنوان «خلایا الکاتیوشا» (گروه‌های راکت‌پران) به هنگام رسیدن به نزدیکی منزل خود توسط افراد مسلح ناشناس که سوار بر موتور بودند، با شلیک چهار گلوله ترور شد.

در همین رابطه، «نور ایوب»، روزنامه نگار لبنانی و عضو تحریریه نشریه «الاخبار»، که بازتاب دهنده مواضع حزب الله لبنان شناخته می شود، با انتشار گزارشی به شخصیت «هشام الهاشمی»، کارشناس امنیتی برجسته عراقی که اخیرا به دست افراد ناشناس در بغداد ترور شد پرداخت.

در این مقاله آمده که در سال 2016 با الهاشمی آشنا شدم، مردی خوش اخلاق، مؤدب، آرام… و پیچیده. به مرور زمان با اعتماد به نفس فراوان اطلاعاتی را رو می کرد و ترجیح می داد برخی اسرار را برای خود نگه دارد.

شکی نیست که مواضعی صریح و گاه قاطع و گاه دیپلماتیک و گاه افراطی داشت و آنجا بود که به شوخی می گفت: «یک روزی سلفی جهادی بوده ام.!»

مخفی نمی کرد که با نفوذ ایران در عراق میانه خوبی ندارد و همواره با بخش های مربوطه در سفارت امریکا و دیگر کشورها در تماس است. متحدان ایران دوستش نداشتند و متحدان امریکا برایش احترام قائل بودند.

او خودش بدون تعارف همین را می گفت، هرچند به دوستی اش با سران گروه های مقاومت هم مباهات می کرد. می گفت که شخصیت شهید «ابومهدی المهندس» را به شدت تحسین می کند. المهندس تا چند سال حاشیه ای امن برای او فراهم کرده بود و با شهادت المهندس یک پشتوانه را از دست داد.

همیشه از «اقدام دیوانه وار امریکا در ترور ابومهدی المهندس» انتقاد می کرد. همچنین می گفت که در مواردی حلقه وصل میان افرادی وابسته به ایران و افرادی غربی در پرونده عراق شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا