خبر اولسیاسی

فهرست 300 نفره محرمانه تل‌آویو؛ کدام مقامات اسرائیلی هدف بازداشت دیوان لاهه هستند؟

«هاآرتص» از اقدام دولت اسرائیل در آماده‌سازی فهرستی «بسیار محرمانه» از اسامی مسئولان اسرائیلی که احتمال دارد به اتهام جنایت جنگی از سوی دیوان کیفری لاهه مورد محاکمه قرار گیرند، خبر داد.

میدل ایست نیوز: روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» از اقدام دولت اسرائیل در آماده‌سازی فهرستی «بسیار محرمانه» از اسامی مسئولان اسرائیلی که احتمال دارد به اتهام جنایت جنگی از سوی دیوان کیفری لاهه مورد محاکمه قرار گیرند، خبر داد.

به گزارش هاآرتص، این فهرست دربردارنده دویست الی سیصد مسئول سیاسی و نظامی و امنیتی مختلف است و به این افراد درباره وضعیت‌شان در قرارگیری در فهرست لاهه و احتمال محاکمه‌شان اطلاع‌رسانی شده است.

این روزنامه عبری‌زبان در ادامه تاکید کرد دولت اسرائیل به صورت کاملا محرمانه این فهرست را پنهان می‌کند تا مبادا برملا شدن اسامی مسئولان اسرائیلی در این فهرست، اذعان و اعتراف ضمنی تل‌آویو به مسئولیت و دست داشتن این افراد در جنایت جنگی مورد ادعای دیوان کیفری لاهه قلمداد شود همچنین تل‌آویو از شخصیت‌های موجود در این فهرست خواسته شدیدا از سفر به خارج اسرائیل پرهیز کنند تا در صورت بازداشت و محاکمه، اسرائیل مجبور به درگیر شدن در سازوکار قانونی نشود.

این تحولات در حالی انجام می‌شود که به زمان تعیین‌تکیلف تصمیم دیوان لاهه برای گشودن تحقیقات درباره ارتکاب جرایم جنگی از سوی مقامات اسرائیلی در جنگ 2014 علیه نوار غزه و ساخت شهرک‌های غیرقانونی در مناطق مختلف فلسطین نزدیک می‌شویم.

هاآرتص در ادامه به نقل از کارشناسان حقوق بین الملل آورده است که به احتمال زیاد سران اسرائیل به هنگام حمله به نوار غزه در صدر فهرست مورد محاکمه دیوان لاهه قرار خواهند داشت که از جمله می‌توان به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «موشه یعالون»، «آویگیدور لیبرمن»، «نفتالی بنت»، وزرای امنیتی «بنی گانتس»، «غادی آیزنکوت»، روسای سابق ستاد کل ارتش «آویوکوخاوی»، رئیس کنونی ستاد کل ارتش و «یورام کوهین»، رئیس شاباک اشاره کرد.

این روزنانه عبری‌زبان تصریح کرد که طولانی بودن این فهرست بیانگر آن است که شامل افسران نظامی رده پایین تر و حتی کارمندان دخیل در اعطای مجوز ساخت شهرک‌های غیر قانونی نیز می‌شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا