خبر اولسیاسی

سفر الکاظمی به ریاض و تهران و واشنگتن، سفر تعادل در روابط خارجی عراق

عراق می کوشد ثبات داخلی خود را تقویت و خود را از صحنه نزاع ایالات متحده با ایران خارج کند.

میدل ایست نیوز: چند روز پیش از آنکه «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، سفر خود به عربستان و سپس ایران و بعد ایالات متحده را آغاز کند، ایالات متحده امریکا با صدور بیانیه ای تأکید کرد که از پروژه اتصال شبکه برق عراق به شبکه برق کشورهای خلیج کاملا حمایت می کند.

روز پنجشنبه مذاکراتی میان عراق و شورای همکاری و ایالات متحده به صورت ویدئوکنفرانس برگزار و در آن پروژه اتصال شبکه برق عراق به شبکه برق خلیج و گام های بعدی برای اجرایی شدن آن بررسی شد.

پیش از این وزارت برق عراق تأکید کرده بود که همه تدارکات لازم برای این اتصال تأمین شده و فقط تصمیم گیری برای اتصال مانده است.

موضوع اتصال شبکه برق عراق به خلیج در دولت «عادل عبدالمهدی» در آوریل 2019 مطرح و تفاهم نامه های مربوط به آن امضا شده بود.

در همین راستا، «ناصر الشبلی»، وزیر حمل و نقل عراق، با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کرد که این وزارتخانه با جدیت در پی تسریع در روند بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر با عربستان سعودی و افزایش مبادلات مالی میان دو کشور است.

این بیانیه که در حاشیه جلسه کمیته حمل و نقل و گذرگاه های مرزی در کمیسیون روابط عراق و عربستان منتشر شده، تأکید کرده که در این جلسه اهمیت سیاست درهای باز عراق به روی کشورهای جهان و به طور خاص کشورهای همسایه بررسی شده است.

در این بیانیه بر اهمیت تلاش جدی و مستمر و تعیین سازوکاری برای تسریع در بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر میان عراق و عربستان و نیز تأمین امکانات لازم برای فعالیت بنادر و شبکه ریلی و حمل و نقل زمینی از گذرگاه مرزی با عربستان تأکید شده است.

«آراس حبیب کریم»، نماینده مجلس عراق، تأکید می کند که باید به هر اقدامی ازجانب دولت عراق برای تقویت روابطش با کشورهای منطقه و جهان به دیده مثبت نگریست.

او گفت که وقت آن رسیده که روند حاکم بر روابط عراق با کشورهای دیگر تغییر کند و منافع عراق در این روابط حرف اول را بزند.

«احسان الشمری»، رئیس مرکز اندیشه ورزی سیاسی در بغداد، نیز می گوید که سفر الکاظمی به ریاض، تهران، و واشنگتن را باید سفر تعادل در روابط خارجی عراق دانست و می افزاید که هدف الکاظمی آن است که به این کشورها بگوید که فاصله ای برابر با همه آنها دارد و در پی روابطی متعادل با همه آنهاست.

الشمری می افزاید که عراق با هر یک از این کشورها مسائل و پرونده های مشترک خاصی دارد اما وجه مشترک روابطش با همه آنها که بی تردید در دیدارهای الکاظمی با مقامات هرسه کشور مطرح خواهد شد آن است که باید وضعیت خاص داخلی عراق درک شود و عراق صحنه تصفیه حساب های کشورهای درگیر نباشد.

وی ادامه می دهد که عراق می کوشد ثبات داخلی خود را تقویت و خود را از صحنه نزاع ایالات متحده با ایران خارج کند و تأکید می کند که الکاظمی با روابط خوبی که با عربستان و ایالات متحده و ایران دارد می تواند نقشی فراتر از حامل پیام میان سه کشور را بر عهده بگیرد و آغازگر گفت وگو میان آنها به خصوص میان عربستان و ایران باشد.

به گفته الشمری محور مذاکرات الکاظمی در هر کشور متناسب با پرونده های عراق در آن کشور است، «محور اصلی مذاکرات در واشنگتن گفت وگوهای راهبردی و توافق نامه چارچوب مشترک و تکمیل مذاکرات سابق و آینده حضور نیروهای امریکایی در عراق خواهد بود؛ محور مذاکرات در عربستان بیشتر مسائل اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری عربستان در عراق خواهد بود».

الشمری می افزاید که «الکاظمی در ایران نیز می کوشد این پیغام را منعکس کند که فردی وابسته به امریکا نیست و بیش از هر چیز منافع عراق را دنبال می کند».

پیش تر «میدل ایست نیوز» به نقل از منابع آگاه خبر داد که مصطفی الکاظمی در اولین سفر خارجی خود در مقام نخست وزیر عراق به ریاض و تهران سفر خواهد کرد. این سفر قرار است روز دوشنبه (20 ژوئیه) آغاز شود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا