خبر اولسیاسی

میانجیگری هیات سازمان ملل برای حل اختلافات میان بغداد و اربیل

منابع خبری از ورود هیات سازمان ملل در عراق به خط میانجیگری میان دولت فدرال و دولت محلی اقلیم کردستان با هدف نزدیک‌سازی دیدگاه طرفین و تلاش برای انعقاد توافق بلندمدت به منظور حل و فصل مسائل مورد اختلاف خبر می دهند.

میدل ایست نیوز: منابع خبری از ورود هیات سازمان ملل در عراق به خط میانجیگری میان دولت فدرال و دولت محلی اقلیم کردستان با هدف نزدیک‌سازی دیدگاه طرفین و تلاش برای انعقاد توافق بلندمدت به منظور حل و فصل مسائل مورد اختلاف خبر می دهند.

این تحول جدید در حالی انجام می‌شود که مذاکرات بغداد و اربیل پس از تعلل دولت محلی اقلیم در پاسخ‌دهی به مطالبات دولت عراق در سفر هیات کُرد به بغداد دچار رخوت و سستی شده است، بغداد در مطالبات جدید خود بر لزوم پایندی اقلیم کردستان به تحویل همه درآمدهای نفتی و نیمی از درآمد گذرگاه‌های مرزی این منطقه در مقابل تعهد بغداد به پرداخت کامل سهم اقلیم از بودجه فدرال تاکید دارد.

در همین رابطه، «آلاء طالبانی»، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: « ابتکار سازمان ملل نشانگر تلاش حقیقی این هیات در عراق است، از جمله مسئولیت‌های هیات سازمان ملل در عراق، اجرای قانون، بهبود مناسبات بغداد و اربیل به ویژه در مرحله کنونی است که مناسبات اربیل و بغداد در وضعیت مساعدی قرار ندارد.»

طالبانی در ادامه افزود: «جنین هنیس پلاسخارت»، رئیس هیات سازمان ملل در عراق اخیرا به اقلیم کردستان سفر کرد، این هیات به دنبال راهکارهایی برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌های اربیل و بغداد طبق قانون اساسی این کشور است.

وی ادامه داد: بغداد در جریان سفر اخیر هیات کُرد به پایتخت، پیشنهادها و پیام‌هایی به اقلیم کردستان ارائه کرده است و هیات مذاکره‌کننده لازم بود که به اقلیم بازگردد و درباره پیشنهادهای مطرح شده با مسئولان ذیربط گفت‌وگو کند و سپس با تصمیمات گرفته شده به بغداد برگردد.

این عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان اظهار داشت: دولت اقلیم کردستان تاکنون تصمیمی درباره پیشنهادهای اخیر بغداد نظیر تحویل همه درآمدهای نفتی و مساله گذرگاه‌های مرزی نگرفته است و اربیل همچنان درباره این موارد مشغول گفت‌وگوست.

طالبانی تصریح کرد: هیتن سازمان ملل و اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر برای حل مشکلات موجود میان بغداد و اربیل بر اساس قانون اساسی تلاش می‌کنند اما در نهایت، این تصمیمی است که باید دولت فدرال و دولت محلی اقلیم کردستان بگیرند.

وی در پایان اظهار داشت: علی‌رغم رخوت موجود در مذاکرات، اما ارتباط و تماس میان بغداد و اربیل برقرار است ولی این امر نیازمند مدخله سازمان ملل به عنوان میانجی و واسطه و تشویق طرفین برای دستیابی به توافق نهایی است.

در همین ارتباط، یک عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق به العربی الجدید گفت: طرف‌های کُرد به ورود سازمان ملل به خط بحران میان بغداد و اربیل خوش‌بین هستند، گفت‌وگوها میان طرف‌های مختلف کُرد با جدیت برای رسیدن به صیغه نهایی به منظور پاسخ دادن به پیشنهادهای بغداد ادامه دارد.

وی افزود که این گفتگوهای داخلی در اقلیم عامل اصلی تعویق سفر این هیئت به بغداد است و این هیئت انتظار دارد که بغداد برای حصول توافق در مقابل اقلیم از خود نرمش نشان داده و برخی خواست های خود را کاهش دهد.

پیشتر اعلام شده که دولت اقلیم با توجه به اینکه بغداد نمی تواند در ازای دریافت تمامی درآمدهای نفتی، گمرکی و داخلی اقلیم بودجه کامل را به اقلیم پرداخت کند، پیشنهاد داده که نیمی از این درآمدها را دولت عراق تحویل دهد.

همچنین اربیل با پیشنهاد بغداد مبنی بر ایجاد گذرگاه مرزی جدید با ترکیه در نزدیکی گذرگاه ابراهیم خلیل که تحت کنترل دولت مرکزی باشد، به شدت مخالفت کرده است.

لازم به ذکر است که هیئت مذاکره کننده اقلیم کردستان، طی ماه های گذشته چندین بار برای گفتگو بر سر مسائل میان دولت اقلیم و دولت عراق به ویژه میزان نفتی که اربیل در ازای دریافت سهم بودجه، باید به بغداد تحویل دهد، به بغداد سفر و با مقامات عراقی گفتگو کرده، اما این مذاکرات هنوز نتیجه ای به دنبال نداشته و قرار است که این هیئت بار دیگر برای از سر گیری گفتگوها به بغداد بازگردد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا