اجتماعیخبر اولسیاسی

کرونا و بحران پناهجویان در جهان عرب

کمیساریای حقوق بشر عراق: اردوگاه های آوارگان در عراق به کانون های پنهان انتشار ویروس تبدیل شده اند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الیوم السابع، «تدروس ادهانوم»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، از خطر بزرگ انتشار گسترده کووید 19 در اردوگاه های پناهجویان، شدیدا ابراز نگرانی کرد.

وی در تویتر گفت: سازمان جهانی بهداشت از خطر بسیار انتشار گسترده کووید 19 در اردوگاه های پناهجویان به شدت نگران است، در حالی که در بسیاری مواقع، پناهجویان از سرپناه و آب و موادغذایی و خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار نیستند.

به نوشته وبگاه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، اکنون بیش از هر زمان دیگری به حمایت و آگاهی کامل از تنش های روانی پناهندگان در اردوگاه ها نیاز است.

کمیساریای عالی، گزارش های نگران کننده ای درباره افزایش مشکلات مربوط به بهداشت روان، پس از آغاز شیوع ویروس کرونا در میان پناهجویان و آوارگان کل منطقه خاورمیانه و خارج از آن دریافت کرده است.

« فیلیپو گراندی»، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد هشدار داد، در حالی که بسیاری از پناهجویان و آوارگان عزم راسخی برای عبور از شرایط سخت خود با وجود خشونت و ظلم آشکاری که به آنها روا شده است، دارند ولی اکنون تحمل و پایداری آنها رو به اتمام است.

به نوشته وبگاه رووداو، «فراس الخطیب»، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، از جامعه جهانی برای تامین کمک های لازم به پناهجویان و آوارگان در مقابله با کرونا درخواست دو ملیارد دولار کمک مالی کرد.

وی گفت: همچنان آوارگان و پناهجویان بسیاری در خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارند و علت آن، ادامه درگیری ها از سالیان طولانی است و در داخل سوریه 5.5 ملیون آواره و در عراق یک ملیون و 400 هزار آواره داخلی وجود دارد و همچنین حدود 276 هزار پناهجوی سوری که 60 درصد آنها در داخل شهرها و بقیه در اردوگاه های پناهجویان سکونت دارند.

به نوشته وبگاه الدستور، شاید هیچ گروهی در حال حاضر بیش از پناهجویان عرب در برخی کشورهای خاورمیانه شرایط معیشتی بدی نداشته باشند، به ویژه با گسترش شیوع ویروس کرونا در بیش از 192 کشور در سراسر جهان.

از میان پناهجویانی که به راستی اکنون در شرایط فاجعه باری به سر می برند، پناهجویان اردوگاه های عراق هستند، کشوری که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آن از مرز 45 هزار نفر گذشته است و به ویژه دومیز، اردوگاه پناهجویان سوری در جنوب استان دهوک عراق.

مقامات بهداشت عراق پس از کشف یک مورد مبتلا به ویروس کرونا در اردوگاه پناهجویان سوری دومیز، درهای این اردوگاه را بستند.

در عراق 8 اردوگاه وجود دارد، 4 عدد از آنها در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق و 3 عدد دیگر در شهر دهوک و یک اردوگاه در استان سلیمانیه قرار دارد و تعداد پناهجویان سوری در اقلیم کردستان، 250 هزار نفر است و نزدیک به 70 هزار پناهجو در اردوگاه های دیگر زندگی می کنند.

«تامر الدیلمی»، آواره ای سوری در اردوگاه می گوید: ابتلای یک نفر ما به ویروس کرونا بی تردید باعث انتشار گسترده ویروس در میان بقیه خواهد شد و افزود این شرایط برای ما، شبیه مرگی دسته جمعی است، زیرا ما در فضای باز و زیر چادرها زندگی می کنیم و بیمارستان های کافی نزدیک به ما وجود ندارند.

«علی البیانی»، عضو کمیساریای عالی حقوق بشر در عراق گفت: زندان ها و اردوگاه ها در عراق از بیشترین کانون های گسترش انتشار ویروس در این کشور محسوب می شوند، به ویژه که فاقد ساده ترین وسائل اقدامات پیشگیرانه هستند.

در تاریخ 9 ژوئن گذشته، کمیساریای حقوق بشر عراق به علت انتشار بیماری کرونا نسبت به وقوع فاجعه ای در اردوگاه های آوارگان عراق هشدار داد و تاکید کرد این مکان ها به کانون های پنهان انتشار ویروس تبدیل شده اند، به ویژه که خانه ها و چادرها متصل به یکدیگر هستند.

کمیساریای عالی اعلام کرد اردوگاه های آوارگان در شمال و غرب و مرکز عراق، علاوه بر عدم ارسال گروه های پزشکی، فاقد لوازم پیشگیری و ضدعفونی کننده هستند.

به نوشته وبگاه مهاجرنیوز، ملیون ها پناهجو در کشورهای همسایه سوریه ساکن هستند و در لبنان حدود یک و نیم ملیون پناهجو زندگی می کنند.

به نوشته وبگاه دویچه وله، انتشار ویروس کرونا در اردوگاه های پناهجویان سوری در لبنان منجر به فاجعه خواهد شد، زیرا فاصله گذاری اجتماعی در اردوگاه ها ممکن نیست.

به نوشته وبگاه عربی پست، مسئولی بهداشتی از معارضان سوری گفت: متاسفانه باید اولین مورد ابتلای به ویروس کرونا را در میان کادر درمانی یکی از درمانگاه های شهر ادلب اعلام کنیم.

در این منطقه که تحت کنترل معارضان سوری است، حدود سه ملیون نفر زندگی می کنند که بسیاری از آنها در اردوگاه های شلوغ آوارگان سکونت دارند.

این تحولات در حالی رخ می دهد که روز جمعه اعتبار ساز و کار دسترسی به کمک های بشر دوستانه سازمان ملل متحد به سوریه به اتمام می رسد و اگر تمدید نشود، تمام کمک ها به پناهجویان شمال سوریه به طور کامل متوقف می شود.

به نوشته وبگاه اخبار سازمان ملل متحد، «الیزابت بیرز»، سخنگوی برنامه جهانی غذا گفت: پیش از انتشار ویروس کرونا، بیشتر خانواده های پناهجویان در فقر شدید زندگی می کردند و اکنون به علت شرایط اورژانسی بهداشتی، تعداد پناهجویان مستضعف که از نبود نیازهای اساسی خود رنج می برند، به شدت افزایش یافته است.

کشورهای ترکیه و لبنان و اردن و عراق و مصر بیش از 5.5  ملیون نفر پناهجوی سوری را در خود جای داده اند که بزرگ ترین گروه پناهجویان در جهان است.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا