سرخط خبرهاسیاسی

شورای عالی قضایی عراق: تحقیقات درباره پرونده ترور سرداران شهید «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» ادامه دارد

در بیانیه این شورا آمده که دستگاه قضایی با آن همچون یک پرونده جنایی که در خاک عراق رخ داده و برخی از قربانیان آن عراقی هستند برخورد کرده است.

میدل ایست نیوز: شورای عالی قضایی عراق با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد که تحقیقات درباره ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، و شهید ابومهدی المهندس، رئیس ستاد نیروهای الحشد الشعبی، ادامه دارد.

در بیانیه این شورا که امروز (یکشنبه 19 ژوئیه) منتشر شده آمده که از نخستین لحظه های وقوع این حادثه دستگاه قضایی با آن همچون یک پرونده جنایی که در خاک عراق رخ داده و برخی از قربانیان آن عراقی هستند برخورد کرده است.

این بیانیه افزوده که دستگاه قضایی براساس ضوابط قانون جزایی عراق تحقیقات در این باره را آغاز و «اظهارات گروهی از شاکیان شخصی و نیز نماینده قانونی سفارت جمهوری اسلامی ایران درباره قربانیان ایرانی این جنایت را تدوین کرده و برای جزئیات بیشتر با وزارت خارجه عراق و دفتر دبیر کل هیئت وزیران در تماس بوده است».

در این بیانیه تأکید شده که تحقیقات درباره این حادثه براساس قانون اساسی عراق ادامه دارد.

این بیانیه در واکنش به مقاله ای در نشریه «الزمان» و همزمان با سفر «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران به بغداد، و در آستانه سفر نخست وزیر عراق به تهران منتشر شده است.

«فائق زیدان»، رئیس شورای عالی قضایی عراق در جزئیات بیانیه خود به دیدار روز گذشته خود با «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در رابطه با ترور شهیدان المهندس و سلیمانی توسط امریکا اشاره کرده و نوشته است: از ساعات نخست این جنایت، تحقیقات در رابطه با این جنایت شروع شد چرا که طبق قوانین بین‌المللی، دستگاه قضایی عراق حق دارد تا به همه جرائمی که در داخل این کشور روی می دهد، فارع از تابعیت عاملان آن یا فرد جان باخته رسیدگی کند.

وی در پایان اظهار داشته است: با هیات ایرانی درباره پیشنهاد هیات حقوقی همراه با ظریف در پیگیری این پرونده از رهگذر ارائه شکایت به نهادهای بین‌المللی مربوطه با هماهنگی دو کشور در سطح قضایی و دولتی رایزنی شد و طرفین بر سر تداوم مذاکرات میان نمایندگان قضایی و دولتی برای دستیابی به سازوکار مناسب در این خصوص و تکمیل مذاکرات نمایندگان دادستانی کل دو کشور در رابطه با این پرونده توافق کردند.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا