خبر اولسرخط خبرهاعکس

گزارشی از سفر یک روزه وزیر امور خارجه ایران به بغداد+تصاویر

وزیر امور خارجه ایران که صبح امروز وارد بغداد شد، با مقامات عالی‌رتبه عراقی و رهبران برخی گروه‌های سیاسی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

میدل ایست نیوز: «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران که صبح امروز (19 ژوئیه) در راس هیاتی بلندپایه به عراق سفر کرده است.

«محمد جواد ظریف» ابتدا از محل ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس در ورودی فرودگاه بغداد بازدید کرد.

در نخستین دیدار خود با «فواد حسین»، همتای عراقی خود دیدار و رایزنی کرد.

ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فواد حسین گفت که «برای ما عراق پر از صلح و آرامش و روابط سازنده با همه همسایگان همراه با قدرت و آرامش و ثبات مهم است.»

وی عنوان کرد: «بسیار خوشحالیم که در کنار هم ایستاده‌ایم و این دشمن مشترک بشریت یعنی تروریسم را شکست داده‌ایم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد:«ضرورت دارد در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو کنیم. منطقه ما نیاز به آرامش دارد.اقدام تروریستی در به شهادت رساندن شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و خسارت بزرگ برای مقابله با تروریسم بود.برای ما مهم است که حاکمیت ملی همسایه ما مورد تعدی و تعرض قرار نگیرد.»

در مقابل، وزیر امور خارجه عراق هم تصریح کرد: در این دیدار درباره پرونده های گوناگون مورد اهتمام دو کشور و روابط دو جانبه و مبادلات تجاری که اخیرا به صورت موقت به علت محدودیت های مربوط به کرونا و بسته شدن گذرگاه های مرزی کاهش یافته است، گفت‌وگو شد.

او تأکید کرد که عراق خواستار روابطی متعادل با همه کشورهای همسایه براساس منافع عراق و منافع مشترک و اصل خودداری از دخالت در امور داخلی کشورهاست.

ظریف در ادامه با «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این دیدار اهتمام ایران در بالاترین سطوح در رابطه با سفر قریب الوقوع الکاظمی به تهران برای آغاز مرحله جدید از همکاری مشترک را به اطلاع وی نخست‌وزیر عراق رساند.

الکاظمی نیز اهمیت مناسبات دوجانبه میان ایران و عراق و توسعه و ارتقای آن در زمینه‌های مختلف در راستای منافع دو کشور و لزوم همکاری مشترک برای حمایت از امنیت و ثبات منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود  با «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح ملاقات کرد.

دو طرف در این دیدار به بررسی قضیه ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران و ابومهدی المهندس نائب رئیس الحشد الشعبی پرداختند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه با «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

برهم صالح در این دیدار بر عمق روابط تاریخی با ایران و لزوم توسعه چشم‌اندازهای همکاری دوجانبه در همه زمینه‌ها تاکید کرده و اظهار داشت: عراق می‌خواهد که عامل ثبات و کانون تلاقی منافع مشترک کشورهای منطقه در راستای نهادینه‌سازی صلح و امنیت در منطقه‌ باشد.

رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که بغداد اهمیت ویژه‌ای برای صیانت از حاکمیت، امنیت و ثبات خود قائل است و با کشورهای همسو و دوست در چارچوب احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی همکاری می‌کند.

برهم صالح در ادامه از مواضع ایران و حمایت از عراق به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و مقابله با داعش تمجید کرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق،  «فالح الفیاض»، رئیس الحشد الشعبی، «سید عمار حکیم»،رهبر جریان حکمت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حکیم در دیدار با طریف با اشاره به بحث خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد: تلاشی سیاسی از طریق گفتگو برای اخراج نیروهای خارجی از عراق در جریان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا